Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

fredag 24 april 2009

Dagens träning...


...gick bra tycker jag. Lägger lite bilder under "mina bilder"...ja det är jag som tagit dem...därför är de ganska suddiga...men hellre lite bilder än inga alls. Wilde tycker det är jätte kul...men vi kör också mycket av passivitetsträningen..så det sammanlagda passet är ganska kort. Linjetag gick bra...försöker göra dem längre. Körde med störning i form av att kasta iväg en liten apport snett bakåt och åt sidan..funkade en gång, andra gången blev det för svårt. Avslutade utan störning. Mycket belöning får han och har jätte kul...jag är noga med belöningarna och varierar dem.
Prövade också att låta honom apportera i vatten...det tyckte han om...men han släpper och ruskar sig....några tips någon?? Dock inget fy eller nej...det bör finnas något positivt sätt. Tränar också på att han skall gå vid min sida, fungerar bra, men är definitivt inte störningssäkert.
Wilde på bilden tränar på att ta det lugnt!!

Cosby fick också lite träning senare. Platsliggning, fotgående med sidförflyttningar samt fjärren. Bäst fungerar det att kombinera belöning direkt från mig...med en extern belöning...absoluta favoriten är snörbollen...han gnager som en galning...han älskar den. På tävlingar brukar han efter utförd prestation få "slakta" en boll eller ett pipdjur...då blir han riktigt nöjd. Men alla andra hundar får hålla sig ur vägen...för det bor ett "vilddjur" i honom då;) o nog annars också.

1 kommentar:

Unknown sa...

Skulle tycka det var intressant att höra lite mer vad du tränar efter för filosofi med Cosby? Hur motiverar du honom? Scott är väldigt lättlärd och kan väldigt mycket, men det som kan brista är koncentrationen, vilket jag tror till största del beror på att han inte är tillräckligt motiverad.
Jag skulle vilja använda mer leksaker, men han är mest bara godisintresserad. Hur gör ni? : )