Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 21 februari 2010

Träning...

....med Carola hade vi i fredags jag och Siri & "bröderna bus"...Tack Carola för din tid samt tips och goda råd som vi fick med oss hem!! Wilde killen har svårt att inte varva upp så fort det händer något nytt...ny plats osv...så han fick börja med att springa av sig lite av sin energi och nosa runt. Sedan var det fotgående träning i skogen med sitt/stanna kvar övningar samt att de skulle låta bli de dummies som Carola lade i vår väg. Fungerade riktigt bra och jag var mkt nöjd med att Siri fick lillkillen att sitta kvar så fint. Wilde klarade också detta, men har lätt för att gnälla här och där....
Lite fika och vi jobbade först med Wilde. Har för mig att jag först hämtade in dummies själv...sedan lade vi ut på olika ställen för att testa hans minne och skickade honom på linjetag. Gick riktigt bra och jag är så nöjd med att han både kom ihåg och hämtade in fint. Känns som han mognat och att det vi har tränat tidigare har satt sig på ett bra sätt. Inga bus-tendenser heller!! Vid ett tillfälle var han på väg till fel dummie....o jag ropade nej och visade rätt...o han avbröt och gick efter rätt dummie...känns också som ett ordentligt framsteg. Så jag skall träna vidare på hans kom ihåg och öka svårigheten samt få honom att ta ett linjetag även om han inte säkert vet eller har sett att jag lagt ut en dummie...vilket jag vet att han har svårare för .....blir mer osäker då.
Siri o Birdey är båda nybörjare på dessa övningar och fick börja från början. Birdey tycker det är roligt...o vill skynda iväg direkt...varför sitta still?? Siri fick bra tips av Carola...så det är bara att träna på. Idag har vi tränat själva inomhus...o Birdey har fått träna på att sitta kvar medan Siri lägger en dummie i hallen...för att sedan skicka honom på "ut". Svårast tycker Birdey det är att vänta på "ut"....vill snabbt iväg! På kvällspromenaden körde Siri lite stopsignal och inkallning...o kunde berätta att hon var jätte nöjd och att Birdey varit duktig! En stor fördel med Birdey till skillnad mot Wilde är att han är tyst...inget gnäll!
Förövrigt kan jag berätta att killarna är i riktigt god form igen....har nu återhämtat sig helt från vinterkräksjukan och lagt på hullet och fått tillbaka sina muskler....så nu är de riktigt fina igen!!
Dessutom har det blivit mycket träning genom att pölsa i snön....fast nu får gärna snömängden minska....det kan bli för mycket av det goda...även om det varit härligt att rulla sig i snön och busa. Cosby har kämpat på i snön han med....är man terrier och grythund....ger man sig inte i första taget....men nu har snön vuxit honom över huvudet...o hur gärna han än vill....finns det en gräns för hur hög snö de korta benen klarar att forcera.
Idag anmälde jag till Bohus..båda dagarna...det blir Wildes sista utställning som unghund. Skall bli roligt...o denna gången vet jag att även om det är inomhus...är det lika kallt som utomhus...så nu blir det att ta på ordentligt med kläder:)...

Inga kommentarer: