Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 21 mars 2010

Wilde träning...

...tyvärr är det endast helger just nu som vi hinner och orkar med att träna...inte optimalt...men bättre än inget. Som tur e verkar det som att en hel del grunder har satt sig hos Wilde...som signaler och förståelse för arbetet som sådant. Det känns skönt att jag tidigare haft gott om tid för detta. Förra helgen tränade jag och Wilde på dirigeringar....till och med prövade jag på att först kalla in...sedan stopsignal för att sedan visa höger eller vänster...o det funkande! Lättast blev det när jag baklängeskedjat de olika momenten. Men det krävs absolut massa träning...inget som sitter så där bra...men roligt att pröva i alla fall. Jag sätter också upp honom och lägger ut en dummie...vänder åt andra hållet och går en bit...sätter honom med ryggen mot dummien och tränar ut signalen. Lägger även till inkallning och stoppsignal och sedan ut. Fungerar när han ser att jag lagt ut en dummie....försökte smyga ut en...men då sprang han inte rakt bakåt...utan åt sidan istället...så mer träning!
Denna helgen har vi förutom att träna lite dirigering jobbat med minnesmarkeringar....som vi dessutom har i läxa för Carola tills nästa träningstillfälle. Idag valde jag tennisbollar och den "förlängda armen" fick iväg dessa riktigt långt. Sedan valde jag att gå runt och skicka från andra håll efter en kortare eller längre stund. Det har blivit så roligt med Wilde...det är en himla fart och han riktigt hoppar fram som en känguru sista biten....o så full fart tillbaka. Sista markeringen ångrade jag nästan för att den kanske blev väl svår...bollen försvann i snön och det var en lång markering och jag valde att gå ett halvt varv runt....onödigt att sluta dagen med att misslyckas...trodde jag...Det tog ingen lång stund för honom att hitta den och han kom sedan glatt skuttande tillbaka!! Det är i alla fall riktigt roligt att träna för tillfället....önskar bara vi haft mera tid.

Inga kommentarer: