Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 18 oktober 2008

UPPFLYTTAD TILL LÄGRE KLASS SPÅR!!!!......

.......blev den lille terriern idag!!! Planen för året var att starta appellspår....att vi skulle bli uppflyttade vid första start var helt klart ett jätte plus och jätte kul!!!!
Dessutom snodde den "lille" till sig en andra placering av nio startande...så matte pöser av stolthet och pokalen drar till sig blicken med jämna ögonblick...plus att han fick en massa fina priser från sponsorer... från Pias hund och fritid fick vi en hel påse med goda och praktiska ting!! En mjukishund fick Cosby också....han blev jätte glad!!!o gjorde omedelbart ett håll i den..hmmm..terrier..!! Ett tack till alla trevliga medtävlare och alla som jobbat för att få en så trevlig tävling!! Ingen nämnd ingen glömd!!

Trots att jag kände mig ganska krasslig i halsen i morse...så kändes det ändå roligt att åka iväg och jag tror vi var rätt taggade båda två...Cosby älskar när den gröna ryggan packas!

Så till tävlingen....jag är mkt nöjd med spåret....svårigheten vid träning har varit att få Cosby att se värdet av spårpinnarna....när det vandrat runt rådjur och annat vilt.....så lösningen vid träning blev att låta spårpinnarna få doft av vilt...o belöningen blev självklart en klöv!! Har funkat över förväntan!!!
Så på tävlingen visste Cosby att en smaskig klöv väntade honom när han var klar....o han markerade samtliga pinnar väl!!! Vid andra vinkeln snurrade han runt lite...jag tror att han trots allt blev en smula intresserad av ngn annan doft en kort stund...men efter ett nytt kommando..så valde han att ta upp spåret och tog vinkeln. Först kändes det helt fel....o jag trodde att vi var för långt bort...men...man skall lita på sin hund(för det mesta;)...det var klockrent på slutapporten.
Domarna delade ut en dubbel 8 och det kändes kanonbra!!!

Budföringen trodde jag mycket på....o eftersom vi var på hemmaplan...kände han mottagaren sedan tidigare...o tyckte det var kul att få hälsa på henne!! Men helt plötsligt var det någon spännande doft i leran på appellplanen....tror att ngn tappat lite godis som försvunnit ner....men budföringen började kanon....full rulle till mottagaren...snyggt in och full rulle till mig.....o sedan framme vid mig....nosen ner i leran...aj, aj...men med några tillsägelser...så kom han in och satte sig...resultat...7,5 samt 8,5.

Dags för platsliggning..... dagens rysare...alla hundar på en lång rad. Men det gick hyfsat...han låg riktig länge...kikade sig omkring lite. Till höger en rottweiler och till vänster en briard o så lille Cosby därimellan. Plötsligt kliade det lite bakom örat...o så satt han upp. Nåväl...han satt stilla och kvar på sin plats så resultatet blev 7,5 o 8,0. Jag är nöjd efter omständigheterna med det. Räddade i alla fall många betydelsefulla poäng. Eller som en medtävlande sa....hade gräset varit lite högre....kanske det inte märkts att han suttit upp....jag höll förstås över öronen på Cosby....han tror ju han e lika stor som alla andra medtävlare....!!! Man vill ju inte ta ur honom den villfarelsen;)) o dessutom var gräset kort...

För att inte riskera ngt nosande under lydnadmomenten...så taggade jag upp Cosby med två små bollar....han var nästan självlysande när vi sprang in och jätte taggad!!!
Här kommer resultaten för lydnaden:

Linförighet 8,0 & 7,0

Framförgående 0,0 & 5,0 (jag glömde av hur vi skulle göra o lyssnade inte på tävlingsledaren...som tog mig lite i örat sedan för att jag inte lyssnat...märkte att jag inte tränat på momentet helt sammansatt så många gånger.....har mest tränat delarna. Cosby travade på...kanske lite väl ivrig dock....hade lite svårt att stanna när jag bad honom och själv fortsatte jag att gå...blev lite tokigt allt.

Platsläggande 9,0 & 10,0

Inkallande 10,0 & 9,0

Apportering 10,0 & 10,0

Hopp över hinder 10,0 & 10,0

Vi fick ihop som medelpoäng på lydnaden totalt 191,75 poäng och på specialen 72,o poäng....sammanlagt fick vi totalt 263,75.

Det var en spännande och samtidigt rolig dag....det var debut för oss båda....o trötta o nöjda kom vi hem....o la oss en stund och vilade under duntäcket:) Cosby sover fortfarande.....visst e det härligt med trötta och nöjda hundar!!!

1 kommentar:

Karina sa...

SuperGrattis till uppflytten :)
Själv var jag i Gbg med dottern och hade det underbart trevligt och kunde tyvärr inte se er.

Ni är kanonduktiga

Kram Karina & Daffie