Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

fredag 10 oktober 2008

Wilde träning??....


....jodå vi tränar på....häromdagen funderade jag över hur mycket eller lite vi igentligen tränade...med betoning på lite...kände mig en smula bekymrad över vart vi var på väg...vi (jag) för ingen riktig träningsdagbok....utan det mesta finns i mitt huvud...o minnet hos mig är bra men lite för kort för att vara pålitligt. Gillar också att läsa om allt vi skall göra o planera...men sedan skall det ju tränas också. Nåväl...så jag tänkte försöka sammanfatta vad vi sysslar med igentligen...o vart vi är på väg!
Vilde Wilde (nu sex månader) är helt underbar...igår gjorde han mig riktigt glad...vid min hemkomst spydde han upp strumpan som jag misstänkte att han ätit upp (för en vecka sedan)...det gäller att hålla räkningen!! tänk så lätt det är att göra matte glad;) Ok, kanske inte riktig räknas till träningen...så över till den!

Wilde kan nu grundfärdigheter som sitt, ligg, stå....vi jobbar med ingångar o måste komma igång med backandet....det finns dock inget riktigt bra flyt...läste nya numret 5/08 av Canistidningen igår..om flytmått och flytbaserad träning...mkt intressant artikel. Flyt beskrivs som att beteendet har "automatiserats" eller att man kan utföra beteendet utan att koncentrera sig på det...(lite som bilkörning...om man tillägnat sig det väl) oflyt kan kännas ungefär som de första dagarna på nytt jobb....efter ett tag går det mesta mer av sig självt - flyt på beteenden du behöver i jobbet.
Fördelar med flyt på beteendet är att det kräver mindre energi att uföra, både fysiskt och mentalt. Hunden kommer ihåg beteendet lättare...även efter en tids längre uppehåll. Beteendet generaliseras lättare till nya situationer....beteendet blir lättare att kombinera med andra beteenden och ett flytande beteende är mer motståndskraftigt mot extinktion (frånvaro av förstärkning). Flytmått handlar om att hunden kan utföra beteendet med ett visst antal repetioner under en viss tid...olika antal beroende på vilket beteende o skall även anpassas efter vilken ras.
Ett exempel....en hund som erbjuder tre frivilliga ligg framför föraren under 30 sekunder kan inte sägas ha flyt...om hunden uppvisar 6-8 frivilliga ligg har hunden förmodligen uppnått ett bra flytmått...dvs man uppnår de långtidseffekter (fördelarna med flyt) som jag beskrev inledningsvis. Dock inte helt lätt att på några rader referera en hel artikel.
Såg i tidningen att Canis startar www.canis.tv det som beskrivs i artikeln om flytbaserad träning kommer att gå att se på film...o den filmen skall tydligen gå att se gratis. Var inne på sidan...den startar upp den 20 oktober.

Nåväl alltså får jag och Wilde börja jobba med flytet! Vad det gäller övrig träning så går han hyfsat i kopplet....drar inte så ofta....om ingen hejar på honom...då vet glädjen inga gränser...!!
Svårt också på klubben....men jätte bra träning. Att bara vara där och kunna vara lugn även om det är folk o hundar överallt....o så passar vi på att vara där när det skjuts....Wilde reagerar bara genom att titta upp på första skottet...sedan bryr han sig inte mer....känns bra....men det är nog bra att få tränat regelbundet på detta. Det fruktansvärda åskvädret som drog fram för ett tag sedan bekom honom inte alls...skönt!!!

Jaktträning....handlar om att jag skall tillägna mig tänket och språket....dvs vad är en markering ett linjetag en dirigering osv....jag är på god väg dock. Wilde övar på linjetag och på bilden inledningsvis (den suddiga) så är han på väg in med en dummie. Jag o Wilde går ut på en stig (stigen på bilden syns bättre i verkligheten) och på tillbaka vägen droppar jag en dummie...så att han ser det. Sedan fortsätter jag med Wilde en bit framåt. I början är det viktigt att dummien syns så att det blir en synretning. Sedan vänder vi om och jag sätter Wilde...tränar på att han skall sitta kvar....går hyfsat....o riktar in honom rakt med handen vid huvudet och säger - UT!! o Wilde springer iväg och hämtar. Sedan skall övningen försvåras och generaliseras och framförallt är målet att Wilde skall kunna skickas rakt ut på kommandot...även om det inte finns någon markerad stig eller dylikt och utan att han sett vad det är han skall hämta in.

Vi tränar söksignal genom att slänga ut godis i gräset och blåsa en av mig vald söksignal på visselpipan....stoppsignal tränas också och fungerar bra!! Ett kort blås och han tvärnitar (nästan jämnt) o jag försöker kasta ut belöningen till honom. Inkallning med två korta signaler fungerar också nästan jämnt....man får helt enkelt passa sig för att kalla in om han är helt borta i någon doft eller dylikt. Tyvärr har Wilde ännu inte haft möjlighet att prova på fågel eller dylikt...jag måste verkligen försöka fixa detta! Viltspår har han dock provat på vid ett tillfälle...se tidigare blogginlägg om detta. Också ngt att träna vidare på.

Ett rakt appellspår har Wilde också fått provat på vid några tillfällen...förstärkt med godis i spåret. Det går hyfsat....han plockar upp träklossarna och lägger i min hand om jag ber honom. Men här krävs förstås mycket träning....som på allt annat vi börjat med.

Som jag ser det är det lydnaden som är grunden för jaktträningen men också grunden för annat som vi vill jobba med och tävla i. Så genom denna summering kan jag se att vi inte ligger helt på latsida och att det faktiskt hänt en hel del på de fyra månader som vi fått rå om denna raring.
Raring för det mesta....inte när han käkar allt ohämmat...usch!!

Så summan av kardemumma är att jag försöker träna så många olika saker som möjligt....att Wilde helt enkelt får prova på och försöka sig på nytt. Så här i början tror jag det är viktig att inte låsa sig vid för få beteenden att öva på. Sedan har vi några saker vi tränar mer på....men jag försöker variera. Hämta olika saker, nosduttar och träna på targett och använda luriga leksaker gör vi också. Detta får vara nog för denna gången om ni orkat med hela vägen;)....återkommer så småningom med lite om Cosbys träning. Debut i appellen spår blir det för Cosby o mig nästa helg....!

1 kommentar:

Karina sa...

Äta strumpor..hmmm...Daffie hälsar att det är väl ingen mat heller ;)

Fin han är Wilde :)

Woaw Appel i Spår...då håller vi alla tummar och tassar :)

Ha det gott nu på er

Daffie med familj