Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 26 oktober 2008

Wilde nytt...

Igår var vi på utställning med Wilde i Lerum. Det var bruksringen som anordnade en inofficiell för bruksraser och övriga raser. Wilde har nu blivit 6 månader och ställdes i klassen 6-9 månader för första gången. Det är bra övning för oss...framförallt för mig...som faktiskt börjat få hyfsad ordning på armar och ben och allt annat man bör tänka på. Det blev ingen BIS för oss denna gången;)....med tanke på dotterns blick!! när vi kom fyra (sist) i gruppen...så är det väl så att vi börjat bli bortskämda;)....han blev ju trots allt BIR (enda flatten 6-9 mån) med en etta med hp och finfin kritik! Domaren sa att enda anledningen till att vi kom fyra, då han ansåg de fyra valparna i gruppen som likvärdiga, var att Wilde var valpigare i sina rörelser/kroppen än de andra tre.

Största behållningen för dagen var att vi träffade två till Flatterhaft hundar med sina ägare, Carola med Flatterhaft Carolina Klyft o Ulrica med Flatterhaft Face Fact (Sally). O om jag inte fått allt om bakfoten så blev Sally BIR!!....men blev oplacerad i gruppen och Carolina Klyft fick ett första pris med hp! och en andra placering efter Sally.

Stort tack till Carola som generöst delade med sig av träningstips gällande jakten när jag frågade om tips och råd....så i dag på en av mina promenader har jag kollat ut bra träningsställen för dessa övningar.
Jag kommer att börja med lite lättare störningsträning för Wilde gällande linjetagen....lägga ut en dummie nära snett till höger om mig som störning och sedan gradvis öka störningen...genom att lägga dummien längre ut. O sedan göra likadant på min vänstra sida. Skall också tänka på att avståndet till dummien som han skall hämta inte blir för stort vid störningssträningen...utan skall ökas gradvis. Minnesträning skall vi också börja med....fast först skall jag se ut några fler stigar att träna linjetag på...så att Wilde känner igen sig....sedan skall jag när han är med lägga ut en dummie på stigen....men sedan tillsammans med Wilde fortsätta promenaden....för att lite senare komma tillbaka och skicka honom. Då skall han komma ihåg att det finns en dummie där att hämta in....trots att det var ett tag sedan vi lade ut den. Ser framemot att prova dessa nya övningar/svårigheter.

I morses var jag och hundarna och promenerade i Nolhagaparken....efter att lämnat en av sönerna på jobbet. Perfekt träningsrunda....fullt med änder överallt. Wilde var jätte intresserad....men jag satte honom och Cosby ner.....o de fick en godis då och då...o båda hundarna satt stilla o lugnt och bara tittade. Bra övning!...får bli fler rundor där.

På eftermiddagen var jag och Wilde ute en sväng och tränade på följsamhet. Han fick springa av sig först.....sedan belönade jag honom för att han kom till mig och tog kontakt. Jag belönade flera gånger att han satt fint vid min vänstra sida.... och sedan att han efter att sprungit en liten runda...kom tillbaka in fint och satte sig vid min sida....sedan tränade vi fritt följ. Det går faktiskt riktigt bra....jag har inte lagt på kommando ännu.....o väntar nog ett tag till med det.
Det roliga var att att hans små "springrundor" blev kortare och kortare innan han kom in och satte sig vid min sida.....det var helt klart mer lönsamt att vara med matte. Planerade att träna ligg och ligg kvar....men ligg kvar var lite för svårt utomhus.....så det skall jag träna mer på inne. Sitt och sitt kvar fungerade bra....jag sätter honom o säger vänta....o kastar iväg en godis. Han sitter kvar och väntar på varsågod.....kul när träning ger resultat!!
Förövrigt jobbade vi med stoppsignal och inkallning. Idag märktes det att våra små men regelbunda träningspass gett bra resultat.

Nu är det lugnt på tävlingsfronten för ett tag....säsongens sista utställning för Wilde blir Flatcoated retriver klubbens adventsutställning den 29 november. Fast dessförinnan skall vi på Valpträffen den 15 november med Wilde på Kennel Flatterhaft....det ser vi framemot!!!

Här en liten Wilde.....han har växt så det knakat...skall be Siri ta några nya bilder på honom...han ser nästan vuxen ut nu....men på denna bilden ser han fortfarande ut som en riktig baby!!!

2 kommentarer:

Marie, Peter, Torkelsnorkel och Neo sa...

Hej på er!
Klart ni får knycka bilderna på er från vårt fotoalbum. Bara ta vad ni vill ha!! :-)
Jodå, visst vi ska till Sätila. Vi har även anmält Neo till en annan inoff.utställning i svenljunga Ridhus den 8 november. Håll tummarna då ;-)
Vi ses i Sätila!
Kramar till er från oss

Karina sa...

Han är så söt lille Wilde :)
Ni kommer att bli kanonduktiga i framtiden och vi följer alla era framsteg :)

Ha det gott och kram
Karina och Daffie