Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 2 november 2008

And och skata....

.....fick Wilde prova på för första gången under lördagen. Hade inhandlat dessa på Pias hund & fritid och vi hade kunnat få med oss en grågås på 15 kilo också...men jag tror vi väntar lite med den;)!! Det var inte så himla lätt ändå....o innan vi började hade jag läst lite tips i boken "Retrivern som apportör". Wilde blev lite fundersam....nyfiken och intresserad....men visste inte riktigt vad han skulle göra med anden.
Vi började träna med dummies....körde några linjetag...som tidigare fungerat jätte bra....men idag hade nog hormonerna slagit till.....för han tog dummien...sprang mot mig och vek av några meter innan och "försvann ur bild"....
Så jag sprang lite åt andra hållet och försökte göra mig intressant...men ganska genast märkte jag att det inte skulle tjäna något till....så jag satte mig på min ryggsäck och blev himla tråkig istället. Wilde visste inte riktigt vad han skulle göra plötsligt och gick lite planlöst runt med dummien...lade sig ner och reste sig och lämnaden den för andra nosaktiviteter....hmm...så jag tog dummien...fick kopplat Wilde...o så satt vi och hade "tråkigt" en stund istället.

När "tråkstunden" var över förlängde jag kopplet och lät det sitta kvar...hade tyvärr inte linan med. Jag gjorde om övningen och nu fungerade det....fast vid gång nummer två sprang han plötsligt inte iväg på mitt ut....hmm...nya utmaningar. Vi gjorde om och det fungerade så där.
Jag funderade lite över varför....o det kan ha varit för att han kände sig obekväm över att kopplet släpade efter.....eller för att han faktiskt kände doften av viltet vi hade med och kanske hellre ville undersöka detta....eller för att min dotter var med och tog foton och kanske var det en störning för Wilde...eller så har hormonerna slagit till...han är snart sju månader och han är så klart under "förvandling"....eller...ja jag vet inte riktigt. Tips från erfarna tas tacksamt emot!!!

Man skulle kanske kunna ha synpunkter på att ta fram viltet i detta läget....min tanke var förstås att övningen med dummien först under träningspasset....skulle lägga en bra grund innan jag tog fram anden och skatan. Men...men...jag tog fram anden ändå....jag var själv nyfiken på Wildes reaktion. Jag lade ut den på ett linjetag.....och Wilde fick springa ut för att hämta...men han visste inte alls vad han skulle göra med anden. Han nosade och bökade och smakade lite på fjädrarna....satte tassen på och drog lite...
Jag plockade upp anden och busade lite med den för att han skulle gripa....men han ville bara nosa och småbita i den. Sedan hade den inte tinat helt...o det kanske spelade roll...den blev ju inte lika greppvänlig kanske.....

Men till slut...när Wilde bekantat sig med både anden och skatan....så kastade jag iväg anden och plötsligt så plockade Wilde upp anden och apporterade den till mig...jubel och klang!!! mkt beröm och massor av korv;)...han såg riktigt nöjd ut. Wilde fick apportera både anden och skatan några gånger....o vi slutade när motivationen såg ut att ligga på topp!!! Det som började lite trist och småstruligt....slutade på ett jätte bra sätt....så jag är nöjd med träningspasset. Men helt lätt var det inte vare sig för mig eller Wilde. Vi har helt klart massor av träning framför oss och det gäller att hitta smarta upplägg som lyckas....särskilt med tanke på den tid som vi har framför oss. Jag kommer inte att lägga störst fokus på jaktträning/apporteringsträning....utan på lydnaden och roliga samarbetsövningar.....kanske får det bli en del "köksträning"....träning utan för mycket störning....och så skall jag lägga lite spår då och då.

Några fina bilder fick min dotter tagit på Wilde....men det är verkligen inte lätt att fånga honom på bild....han försvinner lätt "ur bild";) Visst e han snygg!!! med sitt alldeles nyinköpta MR halsband....inhandlat hos Pia. Några fler bilder från dagen ligger inlagda under "mina bilder".

1 kommentar:

Karina sa...

Ni är så kanonduktiga :) Alltid lika kul att läsa om era träningar och framsteg. Här blir det inte så mycket med det just nu när det regnar...blir mest inomhusträning då och lek etc. Ja, så är det när man har en hund som avskyr regn i ansiktet...hehe.

Daffie hälsar att sicket kanonsnyggt MR-halsband :) Ett sånt har jag också fast i rött .)

Ha det gott nu