Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 7 mars 2009

Apporteringsträning

Idag promenerade jag och Wilde iväg klockan åtta för att träna lite. Wilde väckte mig redan klockan sju, men eftersom det är mer regel än undantag att jag somnar tidigt på fredagar i soffan framför tv:n och sover några timmar innan jag släpar mig i säng... så var jag inte särskilt trött. Cosby som är morgontrött såg ut och tycka att det var rätt okej att vi vandrade iväg utan honom....så han kunde snarka vidare under duntäcket en stund till.
Efter Carolas insats med bra träningstips och upplägg...så har denna träning blivit riktigt kul! Vi har ett jätte fint ställe att träna på...med stora ängar och rejäla "öar" med träd och ett ställe där det växer någon sorts vintergrönt gräs i olika små dungar tätt intill varandra....perfekt för sökövningar. Några nedfallna träd finns också att träna linjetag över. Så idag fick vi till både bra linjetag över slät mark samt över nedfallet träd och prövade att skicka iväg några tennisbollar i det höga gräset.
Det märks att Wilde tycker det är kul...belöningarna bestod idag av korv och snörbollar. Han älskar att springa iväg med snörbollen...slängandes än hit och dit....men efter en stunds lekande byter han den gärna mot lite korv.
Något som också är kul är att jag fått resultat på belönandet av kontakt vid min sida. Wilde söker ofta upp mig och sätter sig på min vänstra sida! Ibland är ingången riktigt bra...ibland sitter han lite snett...det viktigaste just nu tycker jag är att han faktiskt utför detta beteende frivilligt....själva ingången kan vi träna separat på.
Vad det gäller träning på linjetag...så busar han först till det lite vid första skicket...genom att springa runt lite med dummien...men när jag inte bryr mig...så kommer han snart in för att byta mot ngt gott. Vi har visserligen inte tränat så länge...men det märks redan att det beteendet minskar...o att han hellre vill få sin belöning!
Idag prövades stadgan i "sitt kvar" när jag gick iväg för att lägga ut dummien...plötsligt så flaxade det upp en fågel alldeles nära Wilde...o jag såg hur rumpan lättade från marken...när jag ropade stanna/sitt/vänta...eller ngt liknande;)....så satte han sig igen!! Inte dåligt när han är väldigt intresserad av och sugen på att jaga efter fåglar...fågelintresse får han gärna ha;)...men jag tycker det har väckt för mkt av egen jaktlust...fast nu verkar det som om han faktiskt kan börja hejda sig även på det området.
Jag provade också att skicka iväg en tennisboll i de höga gräsdungarna...o han fixade det jätte bra....sedan prövade jag även två bollar...o skickade honom på den först kastade...o han sprang ut och hittade den bollen...men sedan var minnet för den sist kastade så gott som borta. Minnesträning är också något som Wilde behöver....så jag lade ut en leksak i början av träningen...sedan fick jag distraherat honom så att han inte sprang och tog den direkt. Efter träningen promenerade vi förbi....o plötsligt såg jag hur han stannade till och det var så tydligt att han plötsligt kom ihåg att jag lagt ut en leksak....o så stack han iväg och hämtade den.
Jag tycker Wilde är inne i en positiv utveckling och det är tydligt att han tycker det är kul när vi tränar!

Inga kommentarer: