Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 29 augusti 2009

Tiden går....

...o det var ett tag sedan jag gjorde mitt senaste inlägg. Så dags för en liten uppdatering! Har varit och tittat på ett jaktprov nybörjare B-prov i Björsjödal....o det var jätte intressant och nyttigt att se hur provet var upplagt och hur förare och hundar jobbade tillsammans. Tre stationer varav en med två markeringar, ett stort sök och två markeringar på vatten som avverkades i direkt följd för varje hund. Så varje ekipage tog en stund...sedan höll domaren en öppen kritik...som sagt..mkt lärorikt! Det var kallvilt som användes och jag hade gjort en beställning innan och har nu frysen full av kråkor, änder och duvor! Inspirerad och glad i hågen gick jag ut och lade ett sök med fyra fåglar till Wilde...hmm...Wilde var nog inte lika inspirerad som jag (han hade ju inte varit med och tittat på jaktprovet)...så jag fick hjälpa till och hämta det mesta själv;).....träning, träning krävs det här!!!

Fyra rapport träningar har vi avverkat...o skall strax ut på ett femte. Cirka två hundra meter är vi uppe i och då ser vi förare inte varandra. Sist tyckte jag verkligen att polletten trillade ner på Wilde och han förstod sin uppgift! Att springa i full fart tycks vara något som passar Wilde. Bättre kondition har han också fått...då vi äntligen kan ägna en del tid åt att gå långa rundor på flera timmar....Wilde han springer för fullt runt i skogen i varierande terräng...nyttigt! Märks att konditionen blivit bättre!

I torsdags var vi och trimmade killen inför söndagens utställning i Gustavsberg...får se hur det går...cirka 80 flattar anmälda! Så det blir nog trångt runt och i ringen...skall bli kul hur det än går...blir nog den sista officiella utställningen för Wilde i år. Flattklubbens inofficiella adventsutställning blir den sista utställningen som vi deltar i detta året...sedan blir det MyDog i januari.

Den 19 september är det unghundsträff på kennel Flatterhaft! Skall bli roligt att träffa syskon och andra från kenneln....hjälp med träning skulle vi också få...så detta ser vi framemot!!

Cosby skall få prova lydnadsklass tre på klubben nästa vecka...vissa moment fungerar kalas..andra fungerar fast kunde vara bättre. Sedan kan ju allt hända på en tävling. Men det är ändå på hemmaplan och eftersom det inte blir varmare...så blir det sista försöket med den klassen för i år. Platsliggningen där Cosby har satt sig upp..fungerar åtminstone på träning jätte bra...fyra minuter har han legat utan problem. Har också kört platsliggning med skott...o han ligger helt lugnt och fokuserat. Skall nu lägga ner lite extra tid på vittringsapporteringen. Han klarade den sist...men slarvade med pinnens avlämnande...fast valde ändå rätt pinne. På träning gäller det att han inte är för uppspelt...då tar han hafsigt i flera pinnar och väljer lätt fel.

Jag kan redan nu se att jag förmodligen inte hinner med alla mina målsättningar för året. Hade tänkt att starta lägre klass spår med Cosby...men vi har inte hunnit eller prioriterat att träna på spåret....så det får nog vänta tills våren nästa år. Kan ibland tycka det är lite svårt att prioritera rätt med träningen....det är så mycket olika saker som skall tränas...får försöka bli bättre på det...så att de mål jag har lättare kan uppnås...åtminstone så att jag kommer till start.
Återkommer med rapport gällande utställningsresultatet för morgondagen. Fortsatt trevlig helg alla!

Inga kommentarer: