Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 5 juli 2008

Sovmorgon!


Idag fick jag sova till klockan 06:00!! Det är rena sovmorgonen efter att blivit väckt av "lille" Wilde före klockan fem varje morgon sedan hans ankomst. Han e ju så hungrig och vill ha mat fort..fort..!!
Han vaknar alltid en gång på natten för att ta en liten tur ut på gräsmattan och det är inte många pölar som han har gjort inomhus, utan han är jätte duktig på att säga till när han är nödig och behöver komma ut.
Buskillen växer så det knakar. När han kom till oss för en månad sedan var han något lägre i höjd är Cosby. Cosby är 30 cm hög, men nu är Wilde en bra bit högre!! Det betyder att han också når upp till saker som Cosby som valp aldrig riktigt lade märke till. Igår exempel när telefonen ringde och jag hastigt lämnade min tallrik med middag...kunde jag blivit helt utan om inte min dotter ryckt in och räddat en panerad fisk som var på väg ner mot golvet samt moset som fått sig ett rejält bett!! Cosby har heller aldrig brytt sig om våra skor.....men med Wilde har den vertikala ställningen i hallen avsedd för blommor...förvandlats till ett skoställ....med många "skobuketter". Wilde är på många sätt mycket mer babies än Cosby var som valp...Wilde tuggar gärna oavbrutet på allt...både tillåtet och annat som möbler, väggar med härliga tapetkanter och så kan han rensa avloppet också, hmm, det gäller att ligga steget före hela tiden och förse honom med grisöron, tuggben och dylikt!

Wilde tycker det är jätte kul med de små övningarna som vi gör i form av att träna in olika grundfärdigheter. Sitt, ligg, stå, nosduttar i hand, trampa på targettplatta samt dutta på targettsticka fungerar bra. Backandet är lite svårare, men det kommer. Allt sker med klickertänk och betyder att jag enbart fokuserar och belönar de beteenden som jag vill ha. Det gäller att lägga upp övningarna så enkelt att Wilde lyckas så gott som hela tiden. Eftersom en valp inte orkar koncentrera sig så lång stund....så är de små "träningsstunderna" mycket korta, några minuter och går han iväg innan vi är klara, får han göra det. Det är fantastiskt kul att se hur glad han blir när "träningsgrejerna" kommer fram och jag hänger hans visselpipa och klicker runt min hals. Han är jätte ivrig och vill gärna börja fort, fort.

Cosby får träna på att ligga passiv när Wilde tränar och belönas med jämna mellanrum för sin passivitet. Han ser ut som om han tänker att det där kan jag mycket bättre...låt mig visa!! Vid ett tillfälle kunde han inte bärga sig utan började med nosen stänga dörren....vi har tränat på att öppna och stänga köksluckor...så klart fick han visa och glänsa och belönas för detta en stund!
Wilde får också lyfta olika föremål från golvet och belönas för att han griper. Igår lyfte han metallapporten och det gjorde han galant! Så länge som man inte säger nej eller på något annat sätt försöker korrigera för att det inte blev rätt....så kan man lära in en mängd olika färdigheter på ett sätt som fungerar som en lekstund för valpen.

Cosby tränar momenten i lydnadsklass två. Vi debuterade på Gräfsnäs i tvån den 27 jun och Cosby var verkligen jätte duktig. Han fick 10 på platsen....han låg så stilla trots att hunden till vänster om honom sprang till husse och hunden till höger kröp framåt. 10 på läggandet, apportering och fjärren! Cosby fick 9 på fria följet och det var det bästa fria följ han presterat...det gäller att hålla ett relativt högt tempo...så hänger han på med entusiasm! Överhuvudtaget gäller det att han är taggad och på gång...för att det skall bli riktigt snyggt! Han fick också 9 på hoppet...tappade för en sekund lite fokus...därav en missad poäng. Inkallande med ställande blev en 7:a och det var jag nöjd med...då vi inte riktigt var klara med det momentet...vi har jobbat mycket med det med lite olika tekniker...men han är på gång där. 8 fick vi för helheten. Sedan kommer vi till rutan...suck! Jag gjorde bort mig totalt! Men man lär på sina misstag....förhoppningsvis. Cosby sprang ut till rutan och ställde sig...visserligen inte i mittten...men hela han var i rutan och jag hade bara behövt ropa stanna! Men vad gör jag...jo jag väntar på att han skall förlytta sig längre in i rutan...o vad händer...jo han fångas av någon doft går ur rutan...sedan in...och när jag roppar stanna! har han tappat fokus på mig en smula och stannar precis utanför rutan. Domaren stegade fram till mig med undran i blicken och frågade -"vad väntade du på??" Ja, vad väntade jag på? Att han skulle ställa sig snyggare i mitten! Ok..att tänka träning på tävling fungerar inte alltid så bra och det grämer mig. Så trots Cosbys kanonprestation hamnade vi utan Rutans trettio poäng på 157 poäng totalt och fick ett andra pris samt placerade oss som 9 av 14. Så var det med det. Men Cosby var ju i alla fall helt strålande och det var jag som klantade mig helt enkelt. Det är bara att satsa vidare...!

Inga kommentarer: