Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 12 juli 2008

Uppflyttad!


I fredags styrde vi kosan mot Tjörn för att delta i deras kvällstävling i lydnadsklass 2. Det var samling först halv åtta på kvällen och vi kom hem sent....men vad gjorde det när Cosby gjorde en kanonprestation och verkligen visade framtassarna. Glad och stolt är jag över den lille terriern! Trots att vi missade 20 poäng på platsen, då Cosby satte sig upp efter halva tiden...kan varit i samband med att någon busvisslade på sin hund ute på parkeringen...så skrapade vi ihop 170 poäng! Här följer resultaten:
Platsen 5 p (mer störningsträning krävs!)
Fritt följ 10 p
Läggande 10 p
Inkallande med ställande 9,5 p (polletten har trillat ner!!dock några extra steg.)
Sändande med ställande 8 p (den här gången tjoade jag stanna direkt fyra tassar fanns inom rutan, denna gången ville jag inte chansa. "Går ej in rakt" ...får läsa på vad som gäller här...Cosby brukar ibland runda en kon in och då springer han förstås inte rakt in...
Apportering 9 p (tveksamt tagande - här tror jag att vi måste träna mer med andras apporter.)
Fritt hopp över hinder 10 p
Fjärrdirigering 10 p
Helhetsintryck 9 p
Så det var en lyckad kväll. Roligt också att flera av de andra deltagarna i klassen kom fram efteråt och lämnade positiva omdömen och feedback av Cosbys prestation...sånt värmer! Till Tjörns brukshundsklubb återkommer vi gärna!
Starten i lydnadsklass tre kommer ändå att dröja...först skall vi försöka oss på ett LP i tvån och sedan kommer höst och vinter...alldeles för kallt för en kal terrier mage...han är en "säsongshund" ;) och kräver gott väder, särskilt för platsen!! hm,hm men så är det. Så vi har med andra ord hela hösten och vintern på oss innan start till våren. Det är verkligen skillnad på min flat Wilde och på Cosby. Wilde är jätte varm av sig och ligger gärna svalt och inte minst blött/lerigt om han kan och Cosby föredrar att steka sig i solen och på vintern grilla sig framför brasan....annars är en fleecefilt skön att krypa in under eller mattes duntäcke! Så visst finns det skillnader och olika förutsättningar för vissa aktiviteter.

Wilde växer och växer...han är helt underbar den lille och jag njuter varje stund...trots mycket bus, påhitt och vassa tänder. Jag får nog införskaffa ett spisskydd också...han kan i ett obevakat ögonblick bara slänga sig upp mot spisen när han sniffat sig till goda dofter. Han slänger sig gärna upp på bordet också....hungrig verkar han vara för jämnan. När jag nu lyfter blicken för att kolla in det "lilla grynet" utanför....kan jag se att han släpat ut min sko...slaktat en plastpåse i många bitar och gjort mos av en blomkruka...o det är jord över allt...Cosby har flytt fältet och solar inomhus på golvet i köket...förståligt faktiskt!..oj nu ligger han o gnager på en shampoo flaska...utryckning....!!!! Dags att rasta den "vilde" Wilde och Cosby.
Bilden i inlägget: Dagen efter en tävling är Cosby som "tjuren Ferdinand"....han e trött och sitter hellre och luktar på blommorna än företar sig något annat ansträngande..;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

vilken jättetrevlig blog. Det blir kul att följa dig och dina hundar. Wilde verkar ju jättemysig. Vi ses på flatterhafts årsträff, tyvärr kommer jag först på söndagen.
Ha det så bra sålänge

Hälsningar
Ulrika & Russin

belgarfans sa...

Hej! Hittade hit via klickerforum och blev nyfiken när jag såg vart ni bor. Jag bor nämligen i närheten och klickertränar oxå! Håller ni till något på brukshundklubben?

Bacillen sa...

och jag fann min väg hit från belgarfans blogg...
Men visst har vi träffats?? På klickerkursen med Tomas&Fanny? Jag är AK med groenendaelen Kråka.
Roligt med Wilde-valpen! och roligt med era tävlingar!
Har ännu inte kommit mig ut till klubben men satsar på hösten, hoppas vi ses då!