Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

tisdag 29 juli 2008

Kennel Flatterhafts Årsträff!


I helgen var jag och Wilde på Kennel Flatterhafts årsträff. Wilde fick träffa "släkten" o jag en möjlighet att träffa andra hängivna flattägare! Det var inte mindre än 100 hundar som deltog och ungefär lika många människor...så det var full aktivitet. Jag och Wilde var där redan strax efter sex på lördag morgon för att hjälpa till med frukosten. Det går åt en hel del mat och kaffe åt så många deltagare!
Under lördagen var det fokus på de jaktliga aktiviteterna och vi som var nya fick möjlighet att lära oss mer om hur detta går till. Vi fick först information om vad som var av vikt att tänka på när man skall påbörja apporteringsträning. Att lydnaden är viktig poängterades och det är klart att det blir svårt med samarbetet om hunden springer ut för att hämta apporten/dummien, men sedan inte kommer in. Att hålla fast apporten och komma ända in till föraren utan att släppa för tidigt, var också ett problem/svårighet som kunde uppstå och som diskuterades. Så bara för att Flatcoated Retriver är en apporterande fågelhund...så innebär inte det med automatik att det bara fungerar...utan självklart så finns det bra grundförutsättningar...men dessa måste tränas som allt annat. Eftersom detta med jaktens olika moment är så nytt för mig, har jag nu beställt hem Lena Brattsbergs bok "Retrivern som apportör" (äntligen), så den kommer vilken dag som helst.
Därefter fick vi en guidad tur på "jaktstigen" där det fanns sju olika stationer med olika moment som sök, dirigering m.m. Har försökt lägga olika begrepp på minnet....men jag tror värmen gjorde att en del smälte bort;)...Hur som helst tyckte jag det såg roligt ut....Wilde fick pröva...jag hade dock ingen större förväntan på att han skulle hämta in apporten...men han letade upp den, tog den i munnen och gick några steg mot mig...sedan släppte han den...kissade en skvätt på den...så vi får nog fixa ett annat träningsupplägg;)!!
På söndagen var det utställning och många snygga flattar fanns att beskåda!! Wilde var först ut, ensam hane i baby-klass. Så det gick ju bra;) Förutom att han vann sin klass så fick han också ett hederspris. Jätte fina priser fick vi!!Tack för dessa!! Sedan tävlade han mot bästa baby-tik o hon vann, jätte söt var hon och pytteliten...Wilde är verkligen en stor kille...trots att han bara är 15 veckor drygt.
Kritiken han fick var följande; Välbalanserad hanvalp med bra benstomme. Välvinklad fram och bak, normal hals längd, trevlig könsprägel, huvud med vänligt utryck, valpiga men fria rörelser, valp med bra steglängd, välvisad. Det sistnämnda får vi väl tacka alla köttbullar och alla goda råd vi fick!! Så blodad tand fick jag och har anmält den "lille" till Västkustvalpen samt till Gustavsberg i Udevalla...skall bli spännande.
Efter en härlig helg med VÄRME...o...SOL så var vi trötta men nöjda. Hemma tränar vi nu vidare, både med tanke på utställningsring och lydnad/jakt. Wilde tränar sig nu på att plocka spårpinnar både inomhus och utomhus och lägga i min hand. Fungerar riktigt bra. Vi blandar godissök med att markera spårpinne och få belöning för det....o sedan får han lyfta upp pinnen i min hand och belönas för det. Han förstår principen nu och är riktig ivrig och jobbar på. En dummie har jag också plockat fram, som han får lyfta och lägga i min hand. Tanken med detta är att sedan baklängeskedja momentet. Jag vill att han säkert kommer tillbaka för att avlämna det föremål som jag vill att han skall apportera. Så plocka upp och hålla fast träning ligger nu i fokus samt träning på övriga grundfärdigheter.
Cosby har fått ta det lugnt i värmen...kanske kan vi vila oss i form;)...nåja han har "krävt" att få åtminstone utföra det som Wilde har fått...o det har han också fått göra. Det är tydligt att Wilde lär sig genom att iaktta...helt klart en fördel...när det gäller bra saker...det finns annat också;)
På bilden ser man Kenneln....här bor Anneli som är "mamma" till alla dessa underbara flattar som vi mötte under helgen. Tack Anneli för att du har så mycket ork, tid och entusiasm för dina valpköpare....ser redan fram emot nästa år!

1 kommentar:

Tina sa...

Hittade hit från klickerforum. Vilken trevlig kennelträff ni hade. Kul med engagerade uppfödare.
Hoppas Wilde inte äter några fler getingar.
Tina