Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 16 augusti 2008

Tävling i Bollebyggd.....

...O så hade jag då hoppats på att få skriva att Cosby tagit sin andra etta i lydnadsklass två, men nej....det kan jag inte. Besviken? Ja! Jätte dålig insats av oss? Nej....nu är det mest platsen som spökar. Ännu en gång sätter sig Cosby upp....o det är ungefär en halv minut kvar av tiden. Med de poängen försvann också ettan, då vi inte hade lika bra poäng på övriga moment som på Tjörn. Vi prövade som sagt "lyckan" i Bollebyggd i fredags. En kvällstävling och det blev mycket stress för mig innan vi kunde komma iväg. "Lille" Wilde visade samma morgon att han hade ont i örat och lite snuva syntes också i ena näsborren....så det blev till att hinna med ett besök hos veterinären.
Väl hos veterinären visade det sig att örat var pyttelite rött inuti...fast jag trodde det skulle vara värre....det lät så från Wilde...pip...skrik och gnäll!! Ingen feber..men lite röda och kladdiga ögon...så det blev en vitaminspruta...mer gnäll..(stackaren)..o recept på ögonsalva...O så full fart till apoteket o sedan hem. Cosby o jag packade ihop våra grejor och satte fart mot Bollebyggds brukshundklubb.
Vi var där i tid och hann nosa runt lite innan det blev för mycket folk. Tvåan var delad i två grupper. I vår grupp var det två platsliggningar och Cosby och jag deltog i den andra platsen. Cosby verkade lugn, såg sig lite omkring, men lade sig bra. Sedan var det en nervös väntan bakom en container..... och när vi kallades tillbaka....så sitter den lille gubben upp. Jag träffade Louise (gått tillsammans på Canis klickertränarutbildning) med sin fina Kelpie Nemie (hoppas det blev rätt stavat) och hon hade sett att Cosby vid ett tillfälle rört sig en aning och tittat sig lite omkring...och när det var ungefär en halv minut kvar då satte han sig upp. Han sitter dock helt stilla och väntar.....alltid en tröst...
Cosby satte sig också upp på sista träningstillfället och dessutom har vi inte tränat detta tillräckligt. Jag kommer att backa tillbaka och börja träningen igen med mig synlig och belöna efter olika tidsintervall. Jag tror definitivt att det är bra om han kan ligga minst fyra minuter med mig synlig....innan jag börjar gömma mig igen.

Tur att man har bra träningskompisar/mentorer att ringa och "gnälla" hos. Tack Helen och Linda för eran konstruktiva kritik och värdefulla råd/tips i olika lägen vid träning/tävling och för att ni alltid är så himla omtänksamma och positiva!!! Det är guld värt!!!!
Så nu till poängen...man kan ju inte mörka allt;)....så här kommer de. (Tilläggas kan att domaren såg strängt på alla missar....men det var förstås lika för alla.)

Platsliggande 5 p sitter upp
Fritt följ 7 p växlar position, dubbelkommando vid start
Läggande 0 p ligger ej
Inkallande med ställande 8 p Något sent ställande
Sändande med ställande 8 p Ej helt stilla
Apportering 9 p Slarv vid tagande
Fritt hopp över hinder 9,5 p Slarvigt avslut
Fjärrdirigering 9 p Nosar
Helhetsintryck 8p

Summa kardemumma 144 poäng. Min upplevelse är att vi inte hade samma fokus/koncentration som vid förra tävlingen. Jag hade lite svårt att höra vad tävlingsledaren sa vid det fria följet och lade nog för mycket av min fokus på att lyssna efter hennes kommandon. Då jag inte har så lång träning på fotgåendet....så räcker det för att jag inte går tillräckligt bra och svängarna blir hafsiga utan precision. Annars så stämmer kritiken bra...för Cosby kändes inte helt på g....Vår "uppvärmning" innan är viktig för oss och tyvärr så fanns det inget bra utrymme på tävlingsplatsen att "tagga" igång. Det var tätt med folk och hundar överallt och när vi försökte få lite utrymme bakom containern precis innan vår start....så kom elitens förare för att gömma sig för sina hundar....så det kändes som om vi inte riktig kom i rätt stämning innan. Cosby får bättre fokus och hänger på bättre om han taggats igång och vet att han har ett pipdjur som han skall få "slakta" efteråt...hm...är man en terrier så.....Cosby tycker i alla fall att det är bästa belöningen efteråt....käka godis och leverpastej kan han gärna göra när han är "färdig" med pipdjuret.
Så så var det med denna tävlingsinsats. Nästa gång blir på hemmaklubben den 6 september. Därefter kommer vi inte att tävla mer i lydnaden denna säsong. Planeringen är att starta appellspår i oktober månad och jag har för att kunna delta....anmält Cosby till ett MH på Herrljungas brukshundsklubb....få se om vi kommer med. Skall också snart anmäla Cosby till ett viltspårsprov samt planerar att ställa ut honom. Ja, någon utställningschampion blir han inte...men om vi skulle köra ett viltspårsprov i Norge så småningom krävs det minst en tvåa på utställning för att få ett norskt championat. Skall faktiskt bli lite spännande också att ställa ut...sist var han valp....slarviga öron har han och lite annan kritik också...både positiv och negativ....hoppas det räcker till en två i alla fall. Det får vara allt för denna gång. Nästa inplanerade händelse är att vilde Wilde skall ställas ut på Västkustvalpen den 24 augusti....återkommer då.
Bilden på Cosby är tagen nyligen av min dotter på en av deras promenader. Visst e han snygg!!....trots öronen;))

Inga kommentarer: