Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 9 augusti 2008

Wilde fyller 4 månader idag!

Så stor...men ändå så liten. Försökte fånga honom på bild idag...vet inte hur många vi tog...o inte heller om detta kort gör honom rättvisa..det är svårt att fotografera en "vilde".
Wilde är verkligen jätte barnslig och det är så mysigt. Han kan morra och låta som en stor hund när han busar med Cosby och kan varva upp ordentligt...men om det blir för mycket...så tar jag upp honom i knäet och stryker honom över magen...på kvällen slocknar han då nästan direkt...o snusar så sött i mitt knä. Fast han får nästan inte plats längre och väger sina modiga 19 kg.
Wilde är fortfarande rätt morgonpigg...vid sex-tiden vill han gärna rasta sig i trädgården och sedan är han jäääätte hungrig..!! Därefter försöker jag få backa tillbaka en stund i sängen om det är helg...dock blir det att kliva ur och i sängen några gånger...innan Wilde somnar om. Han hittar alltid på något bus....benet eller hans leksaker är inte så intressanta just då. Nä...en sko eller något annat bortglömt är kul....det hörs när han snott något...då lubbar han fram genom hallen på ett mycket karaktäristiskt sätt...så jag hör på sättet han springer....att han har "fyndat" något som inte tillhör honom! Under tiden ligger Cosby och sooover...han e sååå morgontrött...o om Wilde försöker få gehör där...så är det endast en riktigt läskig morrning som han får till svar...

Wilde har lagt in en ny växel och det har blivit lite mer fart när vi tränar. Grundfärdigheter som stå, sitt och ligg förstår han hyfsat. Nu har han dessutom börjat lägga sig riktigt...förut lade han sig på sidan, den ena eller den andra. Men eftersom jag belönat honom genom att kasta godiset vid sidan...har han blivit tvungen att resa sig upp och hämta godiset...det är inte en ekonomisk rörelse...så han har nu börjat lägga sig rakt...o det har jag belönat genom att ge honom godiset mellan tassarna. Fick detta tips när jag läste på Morten Egtvedts blogg. Titta gärna in där. www.hundetrening.blogspot.com Under detta inlägg hittade jag tipset. Belønningsplassering & adferdsøkonomi - fredag, april 18, 2008

När jag ändå är igång vill jag tipsa om Canis hundskolas hemsida där det finns mycket bra att läsa på www.canis.se samt på Fanny och Thomas hemsida
www.klickerklok.se De är Canis instruktörer, men har nu startat egen hundskola. Hos dem har jag gått min ett-åriga klickertränarutbildning. Kan varmt rekommenderas!

Nosduttar i handen är Wilde jätte duktig på och jag försöker nu få honom att förlänga dutten...målet är att han skall kunna "frysa" nosen i handflatan. Med omvänt lockande har jag fått honom att öka trycket och då förlängs även tiden något på en och samma gång. Duttarna eller som det heter...targeting...är inte själva målet i sig själv...utan kan användas till att forma andra beteenden. Wilde har också lärt sig att trampa på en target..en musmatta.
Fokus under marsch baklänges jobbar vi på och det går hyfsat. Sedan jobbar vi förstås på att Wilde inte skall dra sig fram i kopplet...så det är mkt klick och belöning när han går utan att dra. Visselpipan funkar att kalla in med och han sätter sig på en visselsignal.
Något som Wilde tycker är jätte roligt är leksakerna från "Nina Ottosson". Veckans bild är på Wilde när han försöker greppa en cylinder i trä, för att komma åt godiset under. Sedan har vi vidarutvecklat leken och när han är klar...får han ta cylinder för cylinder och lägga i min hand och belönas för det. Fungerar riktigt bra! Sedan är Wilde duktig på att gräva gropar i trädgården...har vi inte ens tränat på;)...o han hoppar och skuttar och busar och skäller och lite "spökrädd" är han också, stod och skällde på en läskig klätterleksak ute på en lekplats idag...o bada och gräva i sanden och äta hästbajs (usch) o mkt annat gör han...precis som valpar ska!! Han har dessutom smakat på en geting...fått världens fläskläpp!....smaka på en geting skall man inte göra på jourtid...1200:- gick kalaset på...helst skall man inte smaka alls...!! Inte ens om man e valp...kanske allra minst då!! Men det gick ändå bra och inte har han lärt sig något heller...utan hugger obekymrat efter nya getingar...suck!





Inga kommentarer: