Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 13 december 2008

En äkta snorvalp.....

...har Wilde förvandlats till. Vård av valp hade jag dessutom i fredags och var hemma för att sköta om en febrig och snorig Wilde som förmodligen också hade ont i halsen. Det har varit riktigt synd om honom.....men nu har det vänt. En aningens feber har han kvar och lite snuva och slemmig är han i munnen....men han är piggare och har nog svårt att förstå varför han bara får gå ut i trädgården en kortis när han säkert vill ut och springa och busa igen. Men jag tänker nog hålla på ett gammalt beprövat knep som man använder på människobarn:)....två feberfria dagar innan man får ut och leka igen.
Jag märkte redan natten till torsdagen att Wilde snarkade lite lätt....vilket han aldrig gör annars. Sedan hostade han lite på promenaden de gånger som han drog i kopplet....vilket han annars heller aldrig brukar göra(hosta alltså;). Så Wilde som är på dagis på torsdagar fick vara hemma med "storebrorsan" och ta det lugnt.
Jag är verkligen glad att jag höll honom hemma.....för senare på kvällen blev han snabbt jätte hängig och nosen började rinna och det rann från munnen och sedan sjönk han ihop på golvet. Tog genast tempen som var 39,9. Sedan kräktes han upp all maten när han druckit vatten. Mycket vätska ville jag ju få i när febern är hög.....så när det inte dög med vanligt vatten...fick det bli nyponsoppa, utspädd buljong och filmjölk, ljummet vatten med lite saft i fungerade också.
Tog kontakt med Blå Stjärnan men bestämde att avvakta morgondagen och hålla ordentlig koll på tempen. Så nästan varje timme under natten tog jag tempen och såg samtidigt till att han fick lite vätska i sig. På morgonen hade febern gått ner till 38;9....men han var mycket snorig om "lilla" nosen och trött.
Efter lite konsultation med Wildes uppfödare ringde jag till Västra Djursjukhuset för att be dem kolla upp honom....viktigt att tänka på hjärtat och lungorna så att det blir några följdsjukdomar.
Veterinären bedömde det som en virusinfektion...men jag fick ett recept med antibiotika med i handen i fall febern skulle gå upp igen....så att jag snabbt kan ge honom dessa tabletter.

Idag är han som sagt bättre...piggare och äter normalt igen! Kommer dock hålla noga koll på tempen ett tag framöver....har han ingen feber imorgon kan jag tänka mig en mycket kort koppelpromenad och sedan får vi se. Det får bli en dagisfri vecka därefter.
Wilde är på dagis två dagar i veckan. Detta då han inte riktigt klarat att avhålla sig från att göra "konstiga" saker hemma de timmar som jag arbetar. Men nu fungerar det bra.....så egentligen kanske han inte behöver dagis i samma utsträckning längre.....men han älskar att vara på "sitt" dagis....blir överlycklig när vi kommer fram och har flera roliga kompisar att busa med där.
Det tar egentligen mig endast tio minuter till jobbet...men de dagar Wilde är på dagis så tar det en timme och en kvart att lämna och ta mig till jobbet en väg. Visst finns det dagis på närmare håll....men jag vill ha det som jag bedömer vara bäst för Wilde och hans glädje när vi anländer dit är inte att ta miste på!! Titta gärna in på Ninas hunddagis som ligger i Gräfsnäs. Hon tar också emot hundar om man skall resa bort.

1 kommentar:

Karina sa...

Hoppas han mår bättre idag lillkillen..
Tack för igår förresten :)

Ha det gott