Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

måndag 29 december 2008

COSBY 2008
























Jag sitter och planerar för 2009. Kollar in utställningar och tävlingar och kurser som man kan delta i. Men först ett försök att summera året som gått. Mitt minne är bra men kort så en liten tillbaka blick kan vara på sin plats innan jag och hundarna rusar vidare in på det nya året.

Jag börjar med Cosby;
I våras deltog vi på ytterligare en viltspårskurs..Kurs nr 3..det är verkligen bekvämt och dessutom bra när någon annan lagt spåret.....o det är "trist" att konstatera att jag inte anmält till öppenklass under året, när det endast är en etta kvar som saknas till championatet. Dels så kom väl Wilde lite i mellan(helt underbart)....men tar sin tid... sedan undrar jag om jag inte är lite spänd över att det gått så himla bra....o tänk om han inte lyckas...o varför skulle han inte det!....när han gjort det så bra tidigare...tja..en tanke bara....som jag tror hållt mig tillbaka lite. Så nära målet....
Sedan är viltspår förstås en utmärkt berikning.....så det är något att att fortsätta arbeta med oavsett meriter!

Under mars månad deltog vi på en tävlingslydnadskurs under en helg för Fanny Gott och Thomas Stokke som vi under år 2007 gick vår klickertränarutbildning för. Alltid lika bra och vi slipade på olika moment och fick goda råd/tips både praktiskt och teoretiskt.

Under vårterminen gick vi också en appellkurs spår för Karin Haglund på Karins hundservice. Kanonbra kurs där Karin gav mig många användbara tips....o där tanken på en tävlingsstart i Appellen växte och inte verkade allt för orealistisk.

Förutom egen träning och klubbens onsdagsträning så deltog jag och Cosby även på träning som gavs klubbens instruktörer vid ett par tillfällen med Helen och Linda Forsberg som tränare. Alltid lika roligt och värdefullt med deras erfarenhet och träningstips. Sedan är jag förstås lyckligt lottad som också har möjlighet att träna tillsammans med dem då och då annars också. Har fler goa/duktiga träningskompisar och den förmånen är en viktig del för att nå bra resultat!!

Lite öppen agilityträning inomhus i ridhus tidigt på våren deltog vi också i och vi ser framemot samma möjlighet som kommer erbjudas under början av nästa år.

Det var en kortis om kurser och träning. Här följer våra tävlingar under året och dess resultat.

Lydnad klass 1

1/5 Alingsås 177 poäng 2/6 1:a pris
23/5 Herrljunga 178,5 poäng 1/5 1:a pris

Lydnad klass 2

27/6 Alingsås 157 poäng 9/16 2:a pris
11/7 Tjörn 170 poäng 4/10 1:a pris
15/8 Bollebyggd 144 poäng 2:a pris
7/9 Alingsås 134 poäng 3:e pris

Kan som vanligt inte avhålla mig från att säga att poängmissarna ligger på platsen...inte i Gräfsnäs dock...där jag klantade mig med rutan. Så momenten fixar han bra...men på platsen förlorar vi mellan 20 och 40 poäng per tillfälle....även på Tjörn trots uppflyttningspoäng.
Men jag grämer mig...kan bara inte låta bli...:( Inte Cosbys fel...man får det resultat man tränat för och tills nästa tävlingssäsong....då måste platsen funka....hårdträning!!!

Appellspår

18/10 Alingsås 263,75 poäng 2/9 Uppflyttad! Årets överraskning...målet var att starta...att bli uppflyttad var verkligen en bonus och som sagt överraskande!! Att han sedan tog en andra placering av nio starter....matte bara myser!!!!

13/9 fixade Cosby sitt MH!......o alla överlevde;)

Cosby startade också i en agility 0-klass och vann faktiskt! Men det var jämnt...Det var riktigt roligt...men jag vill minnas att jag fick ont i ena knäet efteråt...vilket kanske betyder att jag borde springa oftare...eller inte....men vi skall nog påt igen så småningom. Behöver jag skriva att jag är stolt över min lille terrier...världens goaste också!!!:) Det syns väl på bilden att han är en mycket klok herre också ...för det mesta...;)

Målen för Cosby är uppdaterade för det nya året och hittas i höger spalten under presentationen av Cosby!

Inga kommentarer: