Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

torsdag 1 januari 2009

WILDE 2008



Det har varit fantastiskt spännande månader med Wilde. Den 5 juni hämtade vi hem honom från hans uppfödare Anneli.....o sedan dess är inget sig likt;) Ett "litet" pyre som var säkert en centimeter lägre än Cosby och som så länge det gick....satt i en ryggsäck som jag hängde framåt...till slut gick det inte att "skaka" ner hans rumpa i säcken och jag o Cosby fick ta de längre promenaderna utan honom....med Wilde tog vi oftast bilen till nya platser och vi ägnade oss under en tid mest åt miljöträning och socialträning.

Nu upplever jag att det är dags att återigen fokusera på miljöträning....det är lätt att man faller in i "dagliga" rutiner och det mesta man gör är välbekant. Wilde som var med i stallet och nosade på hästarna....skäller nu på hästar som går i hagen....det som inte känns som någon lång tid för mig...är lång tid för Wilde....o han tycks ha glömt lite av de olika miljöer som vi besökte i början. Det gäller också att få tiden att räcka till....men jag har bestämt att vi skall ut och promenera i Alingsås, Nolhagaparken osv....Wilde och jag utan Cosby.

Cosby skäller sällan på andra hundar...när det bara är han och jag....men när Wilde är med skäller han alltid....o det jagar upp Wilde med...inte så himla bra. Det är svårt att hålla styr på två hundar samtidigt....o det ser nog inte så "proffsigt" ut är jag rädd:(...därför försöker jag så ofta det går/hinner att dela på deras promenader/träning.

Wilde har gått igenom lite olika spökåldrar....voff, voff...boff....han e lite rolig med det...betydligt mer skrajsen och försiktig än vad Cosby någonsin varit. Fast lite bättre har det blivit tycker jag.
Nyårsafton klarade han rätt bra. Nerdragna persienner....cool Cosby....högre ljud från tv och ...tack för det....betydligt mindre smällande i år än andra år. Lite stressad blev han när det var som värst....men vi distraherade med gott att äta och märgben att gnaga på och en pappkartong att bita och riva i....det funkade bra...o sedan lugnade skjutandet ner sig.

Träningen går framåt. Ordet vänta förstår han och nu kan han behärska sig när jag slänger iväg godis eller leksak och ordet varsågod fungerar bra.
Stoppsignal funkar jätte bra och även inkallning. Har märkt en pytteliten tendens på inkallning att han ibland gör ngt lite annat eller tar en liten längre sväng in...men han kommer....o belönas alltid!! Tack vare det kan han var lös i rätt stor omfattning och det är härligt att se denna stora hund sträcka ut....han ser så himla glad och busig ut...o vacker:)! Söksignal verkar han också förstå...men det behöver tränas mer.
Lite linjetag, närsök och nyss påbörjad minnesträning jobbar vi med och vilt i form av fågel tar han också. Har fått en frys som jag ställt i förrådet....familjen är glad över att slippa "diverse" i den vanliga frysen;)

Vi tränar vidare på grundfärdigheterna. Han klarar nu att frysa sin nos på min hand...så nästa utmaning är targetöverföring...har försökt lite....men han fattar inte riktigt....men det kommer nog. Men det finns mycket att öva på som han inte kan och som jag inte hunnit vara så ihärdig med...men det kommer. När man läser om alla som är så duktiga och tränar ihärdigt...får man lite prestationsångest och känner ibland stress....men även om vi tar det i lite lugnare takt...hoppas och tror jag att det ändå kommer bli bra resultat på sikt....önskar dock att dygnet hade fler timmar som jag var ledig på....men det är jag nog inte ensam om att önska.

Jag tycker Wilde har blivit en duktig och go kille....som faktiskt också uppskattar att sova lite på morgonen ibland...skööönt!! Han är snäll och kan mellan "busrycken" också koppla av och ta det lugnt. Att koppla av borta på andra platser och i andras hem....får vi träna vidare på. Att bara vara och inte göra...är en viktig "sysselsättning".
Fast visst är det skillnad på små och stora hundar....det som jag tillåtit Cosby att göra fungerar inte alltid med Wilde....utan följderna blir annorlunda....saker välter och människor också;)....det hela blir lite "yvigare"....o Wilde kan man inte ta under armen.....32 kilo vägde han för en månad sedan.

Årsträff på kennel Flatterhaft med tillhörande utställning och jakt-aktiviteter samt en valpträff och utställningar i form av Västkustvalpen, SSRKs utställning i Uddevalla, utställning i Sjövik och en i Lerum samt Västra Flattklubbens adventsutställning har vi också hunnit med under de sex månader som förflutit sedan Wilde flyttade in....9 månader fyller han den 9 januari! Många nya vänner har vi träffat och mycket nytt har vi lärt oss....!!!!

Målen för 2008 jobbar vi vidare på och målen för 2009 är uppdaterade på högra spalten under presentation av Wilde....eller är det inom kort. Hoppas vi träffar många av våra vänner på My Dog....då Wilde ställs ut under måndagen och tisdagen....spännande......då lär det bli tillfälle till miljöträning...!!

Tack för lånet av fina bilder....ryggsäcksfotot med Wilde har Helén Aasa tagit (tack!) och det andra fotot har Siri fixat.

Inga kommentarer: