Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

måndag 16 februari 2009

Agility Cosby...

Cosby tävlade i agility i söndags på klubben...eller rättare sagt i ett ridhus som klubben hyrt för inomhus träning i agility och lydnad några söndagar. Det är så härligt att se hur glad Cosby blir när vi packar ryggsäcken och han förstår att vi skall iväg tillsammans. Vi tränar inte agility så regelbundet....utan det blir när tillfälle bjuds. Jag brukar också belöna tex ett lydnadsmoment med att Cosby får hoppa ett par agilityhinder eller rusa igenom tunneln...det uppskattar han. Det märks på glädjen och entusiasmen att själva banan är belönande i sig...sedan är det förstås inte helt fel att belöningen efter avslutat lopp består i att få "slakta" en gummiboll efteråt...det ena förtar inte det andra...(som Cosby säkert skulle sagt om han kunnat prata;)...
I agility klassen som var en riktig lurig och spännande bana gick det riktigt bra..visserligen diskade vi oss...men har för mig att alla andra gjorde det med. Som sagt...den var lurig. Cosby fixade vippbrädan jätte bra...o det är nästan första gången som han får köra den själv utan mitt stöd..han tycker inte om skrällen efteråt...men nu var han så fokuserad på uppgiften att han inte brydde sig alls. I hoppklassen fixade vi banan felfritt...dock med tidsfel...jag ville att Cosby skulle fixa alla hinder i rätt ordning och han var jätte duktig....men det var jag som bromsade då och då. Sedan skulle vi förstås behöva träna på slalomet....där går det långsamt eftersom jag leder honom igenom så att han inte missar ngn pinne....fast han förstår själva grejen...men det behövs mer träning om han skall fixa det självständigt.
Hur som helst så fixade Cosby en fjärdeplacering i hoppklassen...inte helt illa presterat av några som mest vilar sig i form gällande agilityn;) Vi fick dessutom välja på fina priser och valde en ryggsäck. Tänkte den skulle fyllas med Wildes dummies....så har jag dem packade och klara när vi skall iväg och träna. Cosby fick ett gott ben att tugga på.
Bilderna är från förra årets ridhusträning. Mikrobilden uppe i hörnet skall i alla fall föreställa Cosby på väg ner för A-hindret. Veckans bild är jag och Cosby..också från förra årets tävling.

Inga kommentarer: