Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 8 februari 2009

Det går framåt!


...jag har mina stunder när jag funderar över om träningen går framåt eller om vi står och stampar på samma fläck....efter en mysig träningshelg med hundarna vet jag svaret...det går framåt!Fast hushållsarbetet...det går bakåt...en prioriteringsfråga såklart...o då går hundarna först;))
Jag tror att tanken på att jag och Wilde snart skall delta i en apporteringskurs för nybörjare som anordnas av Ssrk...där kravet för deltagande är att hunden skall kunna vara lös med andra hundar och komma på inkallning fått mig att bli en smula nervös! Nåväl...nu har jag testat....vi mötte "farbror" Buster på promenad...det var bara jag o Wilde själva...vi var på väg till ett viltspår som jag lagt. Wilde var lös och såg Buster...for iväg som ett skott...fast efter lite bus...gick det hur bra som helst att kalla in honom...o det flera gånger...han avbröt busandet varje gång och sprang tillbaka till mig. (han äälskar köttbullar;)Det fick mig att känna mig lite lugnare....o vara lös med andra det kan han förstås...snäll och go e han mot andra hundar...o nu får vi hoppas att inkallningen fungerar även på kurs!!Hur gick det med viltspåret då?? Helt suveränt...han e jätte duktig...noga och än så länge med ett behagligt tempo. Två kortare spår fick han....det andra med en nitto graders vinkel...o han fixade vinkeln helt klockrent...o han ser mycket nöjd ut när han hittar benet....fast spåret verkar för tillfället roligare än själva slutet....men han låg en stund och gnagde på benet.
Jag hade tänkt att det hade varit kul med lite foton från våra aktiviteter....det hade det blivit om inte Wilde gnagt sönder överföringskabeln (eller vad den kallas).....har plockat ihop ändarna och hoppas kunna hitta en ny att köpa...
Vad det gäller spåret så skall Wilde få ett hyfsat långt nästa gång....går det lika bra....tror jag faktiskt att ett anlagstest inte ligger så långt bort i tiden. Några spår till skall vi förstås träna på så att han blir riktigt säker på sin uppgift.

Till Cosby lade jag ett riktigt långt och lite lurigt spår....det var en oblodad återgång och vissa sträckor var utan blod och dessutom gick det över riktigt viltrik mark....fast nuförtiden bor det nog nästan ett rådjur eller hjort bakom varje buske....o så gick det över en hög med spillning från rådjur tror jag.. Det fick ligga i 24 timmar.....o nog blev det svårt....idag när vi vaknade låg det ett hyfsat lager snö överallt..o innan dess hade det regnat.. Men vi försökte ändå.....o Cosby jobbade på....långsamt fick han ta sig fram och vissa sträckor gick jätte bra...medan vissa andra var riktigt svåra och han fick ringa många gånger. Tur att jag själv hade satt upp ett par snitslar...dock hade jag önskat några fler....för snön ändrade lite på hur jag kom ihåg spåret själv...bloddroppar som jag skvätt på stenar och stockar för att själv kunna följa spåret...låg förstås under snö...
Det tog nog minst en halvtimme att gå spåret....vid två tillfällen tappade både jag och Cosby bort oss...en gång då han fick vittring på levande vilt...o fick himla bråttom framåt med nosen i vädret....tog en stund innan han kunde koncentrera sig igen och andra gången var det lite bökigt vid den oblodade återgången...den svårigheten hade jag kunnat hoppa över. Men till slut var vi framme vid klöven och kunde trötta och svettiga(jag) gnaga på klöven(Cosby)....
Är rätt nöjd trots att det inte gick som på räls hela vägen....men sugen på att lägga ett nytt (utan snö som täcker spåret) för snart tänker jag anmäla Cosby till öppenklass!

Jag och Cosby hann med lite lydnadsträning också...det var ett tag sedan rutan användes...men Cosby hade inte glömt och drog iväg som om den varit en magnet...funkande jätte bra. Körde både tvåans och treans moment och båda varianterna fungerad bra.
Körde några apporteringar...även med metallapport...inga problem. Avslutade med stå och ligg under inkallning...nu vet han verkligen vad stanna betyder....o det såg riktigt bra ut. Cosby tyckte som vanligt att det var jätte kul att träna och trots en mycket blöt och slaskig fotbollsplan plöjde han sig fram genom kallt vatten utan att det såg ut att bekomma honom!! Däremot får vi träna lite mer på fotgåendet...han hamnar ibland lite långt ifrån min sida...skulle dessutom behöva lite kommenderingsträning...jag tycker jag skärper mig själv bättre då...allt hänger ju ihop.

Har suttit i helgen och fyllt min kalender med utställningar, kurser och tävlingar....skall försöka ordna med någon form av kalender i bloggen som går att fylla i....får se om det går att fixa på ngt sätt.
Nu skall jag anmäla mig och Cosby till en agilitytävling nästa helg. Klubben anordnar detta inomhus i ridhus....o vi är med mest på skoj....
Eftersom det inte finns några nya bilder....lägger jag en bild på Cosby som jag får låna av min dotter.

Inga kommentarer: