Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

onsdag 15 september 2010

Blodgivare...

...har våran Birdey blivit. Han har lämnat blod för första gången på Västra Djurkliniken i Göteborg...o det gick jätte bra! Wilde fick inte lämna blod då han hade antikroppar mot Anaplasma...en fästingburen sjukdom. Det kändes ledsamt när jag använt både medel och försökt plocka alla fästningar som jag sett...men så är det. Sköterskan förklarade att det är en infektion som kan läka ut av sig själv....o visar inte hunden sjukdom förövrigt så får den anses som frisk...men används dock inte som blodgivare.

Tränar gör vi ...går kurs på lördagar, nybörjarklass som ordnas av SSRK. Det är Wilde som deltar. Han har i mina ögon varit jätte duktig...framförallt är det perfekt störningsträning....andra hundar...en skjutbana i närheten...det smäller på ordentligt...o en scoutgård i närheten. Sist var där fullt med ungdomar som lekte och sprang runt i skogen och tjoade...men det störde inte Wilde...utan han koncentrerade sig på övningarna. Han satt lös med tre andra hundar medan vi lämnade dem för att lägga ut dummies....har varit lös under alla övningar och inte sprungit iväg eller hittat på annat bus. Så lite vuxen har han allt blivit...Wilden:) Roligt tycker han att det är...det går inte att ta miste på...men i pausen ser han helt färdig ut...så det tar nog energi från "hjärnkontoret":)

Birdey tränar också.. Idag körde vi linjetag och ett riktat närsök och det fungerade bra. Han tycker det är så roligt...o lite tjuvstarter blir det...men det bryr jag mig inte så mkt om....fokus i Birdeys träning ligger på att öka farten...ut går det undan..har fortfarande lite lägre tempo in....men han kommer alltid tillbaka med dummien...fast lite försiktigt... Kanske vill han inte vifta med "trofén" framför mig...tror också att det finns lite känsla av ägande...vill gärna ha den för sig själv egentligen... För att få honom mer angelägen att lämna av snabbt...prövar jag en ny taktik mellan varven. För att få sin belöning...får han helt enkelt försöka övertyga mig om att han vill lämna av dummien till mig....så han får springa efter mig...jag vänder mig ifrån honom med godis/leksak och han får försöka att övertyga mig om att han verkligen vill byta mot en belöning. Målet är att han skall "trycka" på mig dummien för att få byta... Om någon skulle se oss...så ser det nog rätt roligt ut....har nyligen börjat och får se om denna "träning" ger önskad effekt.

Kennelns unghundsträff har Birdey också varit på....fick prova på lite olika övningar. Välordnat och trevligt som vanligt...synd att ingen annan från Birdeys kull deltog...men väl från andra kullar. Wilde fick också vara med och pröva på....fick apportera en duva...först nosade han lite...men när Peter som kastat närmade sig duvan....då tog Wilde den och sprang in...fast stannade en bit ifrån mig för att undersöka duvan...men det var bara att ta den. Birdey han sprang också ut och nosade....men när Peter närmade sig duvan...sprang Birdey åt andra hållet....det syntes tydligt att han tänkte....nä, nä jag tänker inte försöka sno DIN duva...medan Wilde såg ut att tänka..."han försöker sno den"....bäst att skynda sig att ta den!!!

Cosby har flyttat med Siri till Dingles naturbruksgymnasium och går hundlinjen...så nu sitter även han på skolbänken. Siri har varit där en månad...hemma på helgerna....o elevernas hundar fick flytta upp denna vecka. Siri berättar att det går bra och att Cosby verkar trivas med nya bekantskaper både två och fyrbenta. Mer rapport längre fram.

Inga kommentarer: