Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

onsdag 1 september 2010

Uppdatering...igen..

Fast det var allt ett tag sedan....borde verkligen vara mer flitig här...annars blir det så mycket att skriva. Men jag skall försöka fatta mig hyfsat kort. Även om inte flitens lampa lyst här...så har vi tränat regelbundet....mer eller mindre varje dag faktiskt. Det syns att det ger resultat så det är kul!
Årsträffen på Kennel Flatterhaft har varit och både jag & Siri var mycket nöjda och hade en trevlig helg. Wilde presterade bra ute på jaktstigen och skrapade ihop 90 poäng...särskilt kul var när jag fick höra att han varit bästa hund för dagen på en dirigering...där vi valde öppenklass. Men det som gjorde mig mest nöjd är att han verkar kunna hantera den störning som andra hundar utgör på ett bra sätt...så jag bestämde mig för att våga mig ut lite mer....o inte bara träna ensam.

Kurs i nybörjarklass har vi startat i....SSRK anordnar den och det är åtta tillfällen. Även här klarar han att jobba trots andra hundar och människor runt omkring. Han koncentrerar sig bra och klarade övningarna jätte fint. Vi fick börja med ett "brukspröve" o det fick han godkänt på. Skottfast är han också....med en skjutbana i närheten och med åskan som mullrade plus de skott som sköts på kursen...får man dra slutsatsen att det inte är något problem i alla fall. Jag har inte haft möjlighet att testa det så mycket tidigare.

Förra måndagen passade vi på att testa skott i Alafors när SSRK anordnat en provliknande situation. Jag var lite nervös innan, men Wilde var riktigt cool och fixade in både markering och en dirigering jätte fint....en annan diregering gjorde vi om...då han nästan var framme vid dummien lockade någon doft på stigen och han tappade fokus. Söket gick också bra....han sökte både med fart och använde nosen bra...kom in med fem dummies och då bröt jag...ville belöna detta ordentligt...istället för att han kanske skulle få svårt att hitta den sista. Eftersom det var träning så passade jag på att belöna då och då och hade fickan full av kanelbullar:)...det gillade han!! Fick också positiv feedback på Wildes arbete!! Han klarade också att utan problem följa en annans hunds arbete!! Hurraaaa!

Birdey gör också framsteg. På årsträffen jobbade han riktigt bra...han är mer försiktig och eftertänksam i sin stil...men han ger inte upp så lätt...utan jobbar uthålligt i tex sök.
Siri blev både stolt och extra nöjd när han släpade in en kanin-dummie som låg längst ut i söket...o han fick poäng även på de andra stationerna och skrapade ihop 56 poäng...om jag inte minns fel. Jag hjälper Siri med träningen och han har tills för ett tag sedan varit med när Wilde jobbat och de har turats om. Men Birdey har med tiden blivit mer och mer entusiastisk över detta arbete...så till slut har han inte kunnat hålla tyst...utan skällt när Wilde jobbat. Så nu får han träna själv. Det låter kanske lite konstigt....men jag är riktigt glad för denna visade entusiasm...eftersom han varit en mer försiktig kandidat...så har han utvecklats till att ta för sig och som nu....visa att han minsann vill vara med hela tiden och tycker det är riktigt kul att jobba!

Cosby har jag gått sommarkurs i tävlingslydnad och hade igentligen tänkt att starta lydnandsklass tre. Förra året fick han ett andra pris i trean. Jag har varit med på några träningstävlingar och i början gick det riktigt hyfsat...men så lyckades jag klanta mig och trampade honom ganska ordentligt på tassen i en förflyttning när vi tränade...sedan hade jag en hund som inte ville vara så nära mina fötter varken i förflyttningar eller i fria följet och eftersom det är många poäng som försvinner där...så kändes det inte riktig meningsfullt att starta. Nu har det blivit bättre....förhoppningsvis glömmer han detta med tiden.

Nu på lördag åker vi till Kenneln för att delta med Birdey på en unghundsträff...det ser vi fram emot...skall försöka vara lite flitigare här och uppdatera oftare.

Inga kommentarer: