Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 7 september 2008

Trött och nöjd efter tävling och långpromenad!

Här ligger han...världens tröttaste men nöjdaste lille terrier...inborrad under en hög med fleecefiltar...så bara den lilla rumpan sticker ut.
Under lördagen har vi tävlat i lydnad ute på klubben....i ösregn...helt okej om det inte ingick platsliggning. Funderade allvarligt på att avstå platsen...o med facit i hand...borde jag gjort det. Men jag hoppades väl på ett mirakel men det var sannerligen inte rätt väder för sådana.
Sedan hade jag förstås en önskan om att få samla på ett andra första pris till ett av årets mål...LP två. Men nu får det ligga på is tills nästa år....eller ännu troligare att vi väljer att fortsätta tävla vidare i trean. Hade det varit de övriga momenten som drog ner våra möjligheter till ett första pris...skulle jag självklart lagt ner mer krut och träning på dessa...hade inte varit speciellt meningsfullt att bygga på momenten inför trean och tro att det skulle bli bättre...men nu hänger första priset endast på platsen....så det är bara att jobba vidare ordentligt med den. Igår i ösregnet hade jag nog inte förväntat mig att han skulle ligga utan sitta....o mycket riktigt....han satte sig upp. Vid återgången då jag var ca tre meter i från...reser han sig upp och möter mig med några steg...inte så bra...men ändå förståligt...inte hade jag haft lust och ligga där själv med bar mage...

Cosby tycker annars det är jätte kul att träna ute på appellplanen. När vi kommer ut till klubben så vägrar han i princip att gå någon rastrunda innan...jag får tvinga iväg honom en kort bit...så fort han gjort vad han skall...så sätter han tassarna i backen och vill springa tillbaka för att börja jobba......jag är jätte nöjd och glad över denna entusiasm. Det gäller dock att veta innnan vad vi skall träna på och i vilken ordning....då han är väldigt taggad och vill sätta igång och jobba.

Övriga moment på tävlingen fungerade fint och han var fokuserad och uppvisade en härlig attityd hela vägen igenom....han visste att jag hade hans favvo bollar i fickan och väntade uthålligt på dem. Så jag är nöjd med hans insats i ösregnet. Domaren kommenterade varje tävlingsekipage för sig efter momenten och han var mycket positiv över Cosbys fina kontakt med mig och tyckte vi hade goda förutsättningar för framtiden....så han satte en 9:a på helheten. Domare var Willy Gustavsson.
Poängen blev; platsen 0 p, fritt följ 8,5p (trevlig kontakt, ibland slarviga halter) läggande 8p(dk), Inkallande med ställande 7,5p(sent ställande, orolig start), Sändande med ställande8,5(ngt ojämn), Apportering 8p(tugg), Fritt hopp över hinder 9p(bra), Helhet 9p(trevlig kontakt). Trots att poängen inte var lika höga som på Tjörn...var Cosby lika fokuserad och jag tycker han gjorde bra i från sig.

Stort Grattis till Louise med sin Nemi som kom tvåa i klassen och fixade sina uppflyttningspoäng!!Snyggt jobbat!

Nästa helg skall Cosby delta på ett MH i Herrljunga...en förutsättning för att få starta appellspår senare i höst. Vi kommer nu lägga lite mer krut på framförgåendet, budföring och förstås platsen....fast jag kommer nog avstå den om det känns osäkert.....kallt och blött...ingen idé. Spåret skall vi jobba vidare med...vilket jag tror att Cosby kommer att uppskatta!
Cosby har också gått några viltspår hemma och det har fungerat bra....så jag skall försöka klämma in ett prov i öppenklass snart....vore kul att ta den tredje ettan!! Om ingen riktigt förstått det innan...så älskar jag priser och rosetter och så;)!! Det är en del av drivkraften....en annan del består av att det är gott att se trötta och nöjda hundar....som Cosby ovan;)!!

2 kommentarer:

Karina sa...

Men Ingela, INTE visste jag att du gillar rosetter och priser...*skrattar*...du e go du

Men jag förstår Cosby...varför ligga i regnet med lilla magen...dessa människor va..;)

Ni är så duktiga tycker jag.

Ha det gott nu
Karina

Karina sa...

Er matte är utmanad...läs min blogg :)