Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 9 maj 2009

Både bra och dåligt...


...gick träningen med Wilde idag. Jag som brukar förespråka att man inte skall blanda in känslor av irritation, besvikelse osv...i träningen...misslyckades totalt med det idag. Var inte alls på dåligt humör innan...utan hade varit ute och förberett med att lägga ut en apport för ett linjetag...o gömt en tennisboll för ett sök. Jag hade också lagt två kortare viltspår åt Wilde med vinkel. Nöjd med förberedelserna åkte vi iväg. Jag trodde Wilde kände sig nöjd efter förmiddagens långpromenad...men han hade massor av "sprattel" i kroppen....o dessutom kände han att jag varit där före honom och ville nosa runt en massa. Så när jag skulle skicka honom på "ut" ...så knallade han...ok..om han ändå kommit tillbaka..men nu sprang han som en galning runt på ängen med dummien i mun...o vägrade komma in. Jag lekte själv med snörbollen och till slut så kom han. Men då satte han fart mot tennisbollen....han kände vittringen...o jag hann inte med att stanna honom...utan han for iväg och började söka. Jag fick tillbaka honom för att starta om...men då stack han igen...jag skulle kunna ge många fler exempel...men så här höll det på...o jag tillbaka till bilen och satte honom där...andra gången jag bestämde mig för bilen...så vägrade han att komma överhuvudtaget och det var inte förrän jag startade bilen och gasade lite...som han började se lite orolig ut. Vid den här tidpunkten var mitt humör vid fryspunkten...o jag var nära att ge upp...men skam den som ger sig.
Jag valde att lämna ängen och gå upp i skogen...vilket jag borde gjort tidigare...men nu fungerade det äntligen. Riktigt duktig var han....o allt som han tidigare gjort fel(eller jag gjort fel)...blev nu rätt...o vi hade riktigt roligt tillsammans. Så det blev ett bra avslut på träningen. Sedan åkte vi iväg för att gå viltspåren...kan bara säga att Wilde är riktigt duktig...gick så fint och lagom fort i spåret...var noga och tog den första vinkeln klockrent. Andra vinkeln ringade han en gång...o sedan fixade han även den...jag är jätte nöjd med det. Klöven får jag leka och skoja lite med...han är så där intresserad...men det var likadan för Cosby när han började...o nu är det endast mot utbyte av korv eller liknande som han släpper klöven.

Jag har nu anmält Cosby till två lydnadstävlingar i slutet av denna månad. Jag bestämde mig för att försöka fixa ett LP i tvåan...innan vi startar trean...så nu är det bara att träna på. Vi körde inkallande med ställande, platsliggning och fjärren. Allt fungerade bra. Jag tror han funderar lite över vad stå i fjärren tagit vägen...Men det är platsen som jag är osäker på....vill inte att han sätter sig upp på nästa tävling...det kostar för mycket.

Efter hundträningen så hade barnen fixat med grillat och kladdkaka och en massa vispgrädde;)...så nu känner mig helt nöjd igen;)....visserligen hade Wilde glufsat i sig all bearnise såsen...men som tur var så fanns det ett par påsar till...så vi blev inte utan!....o kladdkakan sattes under högsta bevakning...då den faktiskt försvunnit vid ett annat tillfälle.
Bilden är inte tagen idag...men får illustrera "galningen" det är bara dummien i munnen som saknas....o den där trotsiga blicken...som jag i vanliga fall är säker på att hundar inte har...men idag blev jag faktiskt för en stund lite osäker...;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Tack för de gulliga radarna i bloggen. Ja, det känns bra att veta vad det är för fel och att man kan göra något åt det. Det ska bli spännande att se hur tabletterna verkar. Så där busig har ju naturligtvis aldrig Russin varit ;-) Det är något jag nästan har saknat ibland, men jag kan ju förstå att man kan bli flyförbannad. Bra att träningen kunde avslutas positivt iallafall.
Ha det bra!
Ulrika och Russin