Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

lördag 2 maj 2009

Träning Wilde o Cosby

"På bilden "jobbar" Cosby med sin belöning...den älskade snörbollen...vilken i ordningen vet jag inte...de går åt;)"
I helgen har vi hunnit med en del träning. Cosby har tränat på platsen, ser bra ut så här långt och så har jag bestämt mig...vi har anmält oss till lydnadsklass två. Det hade varit kul med ett LP även i tvåan. Två tävlingar har vi anmält oss till....kanske räcker det med dessa....men vi får se...
Ett tack till Helén Aasa, trevlig och duktig träningskamrat på klubben för din tid, bra tips och hjälp med kommenderingsträning. Vid stegförflyttningarna hade Cosby börjat att frustrationsgnälla...himla trist...men Helen botade det snabbt! Jag fick helt enkelt sluta förflytta mig som en snigel....det är inte heller Cosby som skall förflytta sig två steg hit och dit...utan jag;)....så när jag snabbade upp tempot...då slutade Cosby att gnälla!! Han tyckte väl att jag var för långsam...o han hade rätt! På onsdagsträningen fick Cosby prova budföring med skott. Han älskar budföringen...o de som ser honom kan nog inte tvivla på den saken...o skottet bekom honom inte alls!

Wilde har jag kört både lite lydnad samt apporteringsträning med. Han klarar hyfsat långa linjetag. Har lite svårt för störningar...mer träning på det. Har även börjat med lite dirigeringsövningar....har äntligen börjat fatta övningarna som står i boken "retrivern som apportör". Tränar också på ut tecknet. Vi varvar med sökövningar....o nosen...den är det inte något fel på....han hittar även det som jag gömmer väl. Däremot så har han svårt att lyssna på min stoppsignal om han "arbetar"....men om han bara springer iväg utan mål...så lyssnar han direkt på stoppsignalen. Det finns med andra ord hur mycket som helst att jobba med...det är bara att träna på. Wilde tycker det är roligt...är motiverad...gör fina avlämningar och vi tränar även på passivitet. Han ligger lugnt och fint mellan övningarna. Men då är vi förstås ensamma och då fungerar det bra.

Inga kommentarer: