Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 22 november 2009

Nya gummistövlar....

...blev det inhandlat idag...tack o lov...det är inte kul att gå med en blöt fot runt i detta väder...de gamla som egentligen är rätt nya...blev punkterade av en pinne i skogen.. har kört dagisvarianten med en plastpåse runt foten...men inte den optimala lösningen;)

Igår blev det många timmar i skogen...med rapportträning för Wilde. Birdey var med...tränade på att ligga på station. Ett täcke fick han ha på sig...var så söt i detta....tog ett kort på Wilde när han låg på sin plats...sedan tog batteriet slut....får ta några nya kort på Birdey snart.
Vi körde ca 500 meter i härlig relativt lättsprungen skogsterräng....Wilde tog sig in fort från B-stationen....men hade lite svårt att ge sig iväg från A-stationen vid första omgången.
Vi tog paus...hade med en massa smaskig fika och korvgrillning blev det med...härligt!!
Andra omgången fick Birdey följa med till B-stationen ifall det var han som var "orsaken" till att Wilde hade svårt att släppa A- stationen....där vi tillbringar mest tid. Wilde var lite okoncentrerad och "busade" runt med en pinne vid skicket och snurrade lite innan han satte fart. Väl hos mig på A-stationen var det lite svårt igen att komma iväg...trots att Birdey nu var kvar på andra stationen....han sprang iväg en bit för att sedan snusa runt på stationen och tillbaka till mig. Jag skickade iväg honom igen....o när han återigen vände mot mig...visade jag ett tydligt ut-tecken och sa ut (precis som på jaktträningen) o då vände han om och efter några meter satte han full fart tillbaka till B-stationen.
Vet inte riktigt vad som gjorde dessa tveksamma starter idag...självklart är det motivationen att lämna som på något vis saknades...men anledningen är jag lite osäker på. Målbilden på den andra skall förstås vara stark och tanken på härlig belöning när man kommer fram...
Det krävs förstås också mod att springa hela sträckan själv...o idag var den längre... Kanske spelade det också roll att Birdey fanns med....vi får se hur det går nästa gång...o om möjligt lämna Birdey hemma för att utvärdera om det var orsaken.

Lite inomhus träning blir det....alla får en stunds träning på olika saker i vardagsrummet. Idag rök Cosby och Birdey ihop...de har gjort det vid två tidigare tillfällen. Det gäller att tänka på att träning med mig är en resurs...o de var nog lite i gasen...o när jag släppte ihop dem igen....o gav dem tuggbenen....så började de bråka om ett ben. En annan gång var det om en tuggknut som det bara fanns en av...som båda ville ha. Det blir ett fruktansvärt liv och det låter som det är på liv och död...jag har båda gångerna fått tag på Birdeys svans och dragit honom bort från Cosby som försvinner under Birdey. Birdey som verkar vara den allra lugnaste...i honom bor värsta terriern i dessa lägen. Jag försöker tänka mig för gällande detta...aggression i flocken skapar splittring och är inget att eftersträva. Annars fungerar de bra tillsammans....Birdey tycker bäst om Wilde...och Cosby känner sig också trygg med Wilde...så jag får jobba på att relationerna inte förstörs med onödiga slagsmål. Själv blir man alldeles uppskakad...det låter förstås värre än vad det är...o de har inte bitit hål eller skadat varandra...men jag är övertygad om att det blir lite skrapsår rent psykiskt hos dem båda...o de tittar lite misstänksamt på varandra...o Cosby blir försiktig när han är i Birdys närhet. Får hoppas att det inte blir någon vana...utan att jag ser "fällorna" innan jag kliver in i dem.
Tycker ju så mycket om alla "killarna"....de har olika personligheter....men alla är väldigt goa och mysiga....o lätta att tycka om! Men det tycker väl alla "morsor" om sina "barn'"...

Inga kommentarer: