Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 8 november 2009

Uppletande kurs...

har jag och Wilde varit på under lördagen. Teori fredagskväll i klubbstugan och uppletandet på Krokasmeden hos Lollo. Som alltid spökar tanken om hur Wilde kommer att uppföra sig....men nu måste jag sluta tänka så...han både uppför sig okej och arbetar bra. Det var en jätte trevlig dag och mycket lärorik då jag förutom att arbeta med Wilde också kunde se när andra hundar och förare från klubben arbetade. Hundarna kunde ligga i bilarna och vänta på sin tur....då blev det inte heller så mycket störning och alla kunde arbeta i lugn och ro.
Vi vallade rutor och korridorer och la ut olika föremål. Första skicket var det tydligt att Wilde letade dummies, men när jag visat ett föremål och skickade om honom, trillade polletten ner.
Jag hade frågor om uthållighet/motivation...något jag lagt märke till även vid sök inom jakten....att många hundar tappar orken, motivationen eller vad det nu kan vara. Även med Wilde så varierar tempot och han tappar ibland farten och jobbar långsammare.
Lollo berättade att hon lät hunden arbeta på så länge den arbetade bra...sjönk motivationen och farten innan arbetet var klart lät hon hämta in hunden. Om man tänker att hunden till varje pris skall ha in ett föremål för att du skall kunna belöna...fast den tappat fart/lust/ork....så belönar man även att farten gått ner när du tar emot föremålet och belönar detta. Och det kändes helt rätt tänkt för mig....och påminner mig om den amerikanske djurtränaren Bob Bailey som menar att "Du får det beteende du förstärker" dvs inte alltid det beteende du avsåg att förstärka.
Så jag tänker fortsättningsvis bryta Wilde om farten går ner....han kommer då inte att kunna plocka in det avsedda till mig....o går därmed miste om belöningen. Det bästa är förstås att kunna få belöna och därmed förstärka det beteende jag vill ha....så det åligger förstås mig att lägga upp övningen på ett sätt så att Wilde lyckas med det som jag avser. Think - plan - do!! Jag måste bli bättre på att lägga upp en träningsplan!
Det är alltid lika roligt att gå kurs...man kan alltid plocka med sig något som man känner passar in på det sätt man tränar och/eller få lite nya tips på träningsupplägg med mera....känner mig nöjd med helgen. Idag var jag bara tvungen att testa lite av helgens övningar med Wilde och han var riktigt duktigt och jobbade snabbt och fick in föremålen på kort tid. Det märks att han tycker det är kul!
Med "lille" Birdey går det också bra....han verkar trivas gott med sin nya familj...var och kollade in lite hästar i stallet idag...lite läskigt var det förstås....är inte direkt rädd för bilar som susar förbi längre och skäller bara lite på cyklister. Har tuggat en bit ur min fleeceärm och en liten bit ur Cosbys tröja....o vi som precis kommit ur "tuggåldern"...o nu är vi där igen;)...
Åka bil går riktigt bra nu och för övrigt märks att han börjar bli tryggare...o modigare...o busigare;)...

Inga kommentarer: