Wilde & Cosby

Wilde & Cosby
I denna blogg kan du följa Wilde & Cosby, två goa och busiga hundar, i deras vardag, träning och på tävling. Lämna gärna ett tassavtryck i bloggen eller vår gästbok!

söndag 15 november 2009

Uppdatering...

...på läget. Birdey har funnit sig väl tillrätta hos oss...han har blivit en skön blandning av "soffprins" och "innekatt"....vältrar sig i soffan...testar olika sätt att ligga i den;)...o vara ute på gården...nää tack...skall vi inte ut på promenad...vill lilleman vara inne. Tänkte att då han är van att vara ute mycket i hundgård...ändå skulle uppskatta att vara ute på gården....men det är tydligt att inne e bäst...:) Han verkar också trygg här hemma och jag har påbörjat träning att vara ensam tillsammans med de andra killarna. En och en halv timme blev det och när jag tassade tyst på tå...för att se vad de gjorde....låg Birdey och Wilde och sov gott på köksgolvet. Lite skällande hade det visst varit precis när jag lämnat...frågade en granne...men inget ihållande ngn längre stund. Får hoppas att det fortsätter så.

Rapport träning blev det för Wilde i går....efter några veckors uppehåll pg av älgjakt. Han kom ihåg och trots lite störning av ljudet från crosscyklar i skogen....så gjorde han det bra. Lite långsamma starter...men utan tveksamheter och klockrent förövrigt. Birdey var med och "stationstränade"..belönades med lite köttbulle då och då...och låg stilla och var tyst!!! Jätte bra träning för honom!! Han var tröööt efter det....precis som Wilde.
Wilde tränar jag på att hålla fast apportbocken...o polletten har trillat ner även där...tränar efter Fanny Gotts metod som jag tycker fungerar jätte bra. Hålla fast övningen är svår...då det är lätt att belöna/klicka i fel ögonblick...timingen är jätte viktig....annars får man en hund som släpper apportbocken..."man får vad man förstärker"....

Cosby är fantastisk på hålla fast...jag kan lyfta honom i apportbocken...försöka lura honom med olika kommandon...men han håller envist kvar tills jag säger loss....O då har nog detta varit det svåraste att lära honom....men Cosby hade lite egna ideer om hur man tränade detta...han uppfann vår "soffträning" riktigt bekväm för oss båda....vem har sagt att man måste hålla till på en blöt och slabbig appellplan...

Igår var jag på fest på Kennel Flatterhaft...jätte trevligt och vi firade alla framgångar under året...som var måååånga....listan som Anneli läste upp var lååång! Helt fantastiskt många duktiga, snygga hundar och duktiga ägare....som plockat meriter under året räknades upp...jätte roligt!!...så idag var jag lite trött.
Men ute i skogen har vi varit och idag blev det godissök....brukar jag köra...med lite söksignal. Stationsträning för alla....det var inte speciellt kallt idag...så även Cosby hade jag uppbundet utan att han frös. De var jätte duktiga allihopa på att inte göra någonting! Birdey tränas på "sätt dig" och "lägg dig" och om det inte är för mycket störning förstår han detta bra....men han har en egenhet som är lite charmig...om han inte vill göra det som är tänkt...lägger han sig ner som en pannkaka...."vill inte" förekommer bland annat i situationer som att hoppa in i bilen och gå in i duschen...fast även detta går bättre nu.

Inga kommentarer: